середа, 9 лютого 2022 р.

 10.02.2022

Літературне читання

Тема. У хаті гульки, а на городі – ні цибульки. Л. Глібов «Коник – стрибунець»

 

1. Актуалізація опорних знань

 - Сьогодні ми продовжуємо працювати з байками. Але сьогодні ми познайомимося з байкою Л. Глібова «Коник-стрибунець»

2. Ознайомлення з творчістю Л. Глібова.

Леонід Глібов народився у 1827 році, в селі Веселий Поділ на Полтавщині. Батько, Іван Назарович, працював управителем маєтку поміщиків Родзянків. Вони поважали його за сумлінну службу, за розум, завжди з ним радились у всіх господарських справах. Мати, Орина Гаврилівна, була освіченою і культурною жінкою, тому вона стала першою вчителькою Глібова. 

У дитинстві Льолик, як усі його звали, був веселим і жвавим. Йому подобалося все красиве, але найбільше він любив доглядати за квітами. Його називали “королем квітів. Знайомі і родичі, вітаючись із ним говорили:

-         Здоров був, Льолику - квітчастий кролику!

 Але поруч із красивим він спостерігав і сумні картини, особливо на панському дворі, де хлопчик був свідком жорстокого катуванням селян. Серед дворових кріпаків він мав багато друзів. Іноді хлопчик не витримував і сам ходив до пана просити за селян. Оселю Глібових ніколи не минали колядники й щедрівники. Леонід любив слухати ці пісні.

Коли настав час здобути освіту в гімназії, тринадцятирічний хлопець так сумував за рідною домівкою, що всю тугу вилив у своєму першому вірші «Сон». Друзям-гімназистам цей вірш сподобався. Учитель схвалив його і ще більше заохотив юного поета до літературної творчості. Та через хворобу Леонідові довелося повернутися додому. Тепер він багато читає, сидячи під улюбленим явором. Розвитку літературних смаків Глібова сприяло й те, що він мав доступ до багатої бібліотеки Родзинка, часто обговорював з ним літературні новинки.

Леонід Іванович Глібов любив дітей. Він певний час працював учителем історії та географії. Про нього залишилися спогади як про хорошого вчителя, який не змушував зубрити уроки, ставився до учнів із повагою. Свої твори для дітей він підписував псевдонімом «Дідусь Кенир». Розказують, що колись його батько купив дуже співучу пташку, через що сусіди прозвали Івана Назаровича «Кенир». Діти щоразу з нетерпінням чекали журнал «Дзвінок», щоб прочитати нову байку Дідуся Кенира.

Тяжка хвороба підірвала здоров’я Леоніда Івановича. Утративши зір, він продовжував писати під лінійку з лупою. Залишив Л.І. Глібов великий доробок: байки, пісенно-ліричні твори, вірші-загадки, акровірші, що дуже подобаються дітям. У творчому доробку, відомого на весь світ байкаря, – 107 байок.

Помер Л.І. Глібов 1893 році. Він похований у Чернігові на подвір’ї Троїцького монастиря.


3. Підготовка до опрацювання байки

Герої наступної байки Л.І. Глібова мають спільну ознаку. А яку – дізнаєтеся, відгадавши загадки.

Стрибає пружина –            

Зелена в неї спина.

З трави на стеблину,

З гілки на стежину.

               (Коник-стрибунець)

Дуже сильна ця комаха

Називається … .

              (Мураха)

 

-         Назвіть одним узагальнюючим словом. (Комахи)

-         Чи доводилось вам бачити цих комах?

-         Де живуть мурахи?

 -    Що ви знаєте про цих комах?

 Коник живиться дрібними комахами і рослинами. З місця на місце пересувається перелітаючи і стрибаючи. Самці тріскочуть. Вони утворюють звуки, тручи крилами або тертям ноги об крило. Якщо до них наблизитися, вони припиняють тріскотіння, і знайти їх майже неможливо. 

Часто в лісі під ялинкою можна зустріти купу хвої, гілок і листя. Це – мурашник, домівка мурашок. Мурашник складна споруда. Він має підземні лабіринти з великою кількістю ходів і камер. Спостерігаючи за мурашником, можна побачити, що мурахи рухаються стежками. Мураха - розвідник, знайшовши здобич, повідомляє про це інших. На шляху він залишає пахучий слід. Знайти здобич мурашкам дуже легко. Вони йдуть по цій стежці. Мурашина сім’я знищує за добу 10-30 тисяч комах-шкідників. Натрапивши на мурашник, не завдавайте йому шкоди. Мурашник може існувати на одному місці, якщо не турбувати його мешканців, майже 100 років.



4. Словникова робота

не вгаваючи             не замовкаючи

серце мліє                 болить

непереливки             дуже погано

неборак                     бідолаха

вдача                         характер

небіж                         племінник

гульк                          раптом

досхочу                      вдосталь

5. Слухання байки




6. Читання байки 

Ст. 100 – 101

Прочитати байку, дати відповіді на запитання.


7.  Пройти тест

1. В яку пору року з Коником трапилося лихо? 

а) навесні

б) взимку

в) влітку

2. Де скакав Коник? 

а) у гаю, в траві;

б) у садку, в траві;

в) у степу, в траві.

3. Яка комаха в байці була безтурботною?

а)  муха

б) метелик

в) коник

4. Що найбільше любив коник?

а) бігати

б) співати

в) скакати

5. Як ти розумієш значення виразу «вдатний молодець»?

 а) вмілий

 б) здоровий

 в) міцний

6. Яка мораль байки? 

а) Хочеш бути щасливим – не будь лінивим.

б) Чого не розумієш – не берись.

в) Чужому лиху не смійся.

 


 

Немає коментарів:

Дописати коментар