четвер, 19 березня 2020 р.



Навчання грамоти


Тема: Буква Г г

Дослідницькі/проблемні запитання:
·     Як позначити на письмі звук [г].
·     Чи є у звука [г] парний за м’якістю звук.
·     У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [г].

Завдання:

·        Відкрити, що звук [г] позначається буквою Г г.
·        Відкрити, що у звука [г] немає парного м’якого звука.
·        Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [г]:
  утворює склад лише з голосним [і], дуже рідко з [у],


  не «дружить» з м’яким знаком (гь).
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.
·        Навчати будувати власне висловлювання в умовах вільного обговорення.


1.  Постановка та розв’язання проблемного запитання «Як позначити на письмі звук [г]» Завдання 1, стор. 29.

Наголосити, що діти вже добре працюють з вивченими літерами. Але в Міністерстві приголосних у Букволенді є ще вільні місця. Запропонуйте продовжити знайомство з літерами та дізнатися, про роботу якої літери вони дізнаються на цьому уроці.
Для цього вивчіть скоромовку.

Галаслива галка й гном
Говорили під млином.
Звернути увагу на  малюнок ГНОМ та запропонуйте позначити звуки   цього слова буквами:

 Позначте буквами ті звуки, літери на позначення яких діти вже     вивчили. Під звуком [г], поставте знак запитання:

                                     ?    Н   О    М

Запитайте в дитини, чи знає вона, як позначається в українській мові звук [г]. Нехай той, хто знає,  запише відповідну літеру замість знаку запитання. Якщо не знає, зробіть це ви:

Г    Н   О  М

Прочитайте  слово, яке вийшло, та порадійте, що впоралися:
Г    Н   О   М

Яка буква допомогла записати слово? (буква Г). Який звук вона   позначила? (Твердий звук [г]).

2. Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [г] парний м’який звук».

Скажіть дітям, що вони вже знають, що не всі тверді звуки мають   парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені. Запропонуйте з’ясувати,   чи є у звука [г] парний м’який звук.
Зверніть увагу на малюнок ГІЛКА. Вимовте це слово кілька разів.
Увага!!! Український звук ] максимально наближений до твердого [г].
        Зверніть увагу дітей, що перші звуки в словах [гном] та  ілка]   майже не відрізняються.
Зробіть висновок: в українській мові у звука [г] немає пари за   м’якістю.

3.  Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [гЗавдання 1, стор. 29

Пригадайте, що ви вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.
Складіть разом з дітьми звукову модель слова ГІЛКА:

Запропонуйте позначити звуки буквами. Обговоріть:
- якою літерою можна позначити звук  ], чи підійде буква Г (Так, буква Г підійде, бо звуки [г] та ] майже не відрізняються у вимові).

 


        Г   І   Л  К   А


4.  Внесення букви Г до Міста Букволенд.

Зверніться разом з дітьми до сторінки «Місто Букволенд». (ст.63)
Зробіть висновок: буква Г позначає твердий та пом’якшений дзвінкі звуки, та запишіть букву Г на відповідному місці:


5.  Читання складів з буквою Г. Завдання 1, 2 стор. 29

Запропонуйте дітям відкрити Букволенд на стор. 29 та прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під голосними, а потім прочитають склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Зверніть увагу: пом’якшений звук ] «дружить» лише з голосним звуком [і], дуже рідко  з [у]. Отже складів ГЯ, ГЄ, ГЬО в українській мові немає.
Також зверніть увагу, що пом’якшений звук ] не трапляється без голосних, отже буква Г не дружить з Ь.
Запропонуйте дітям проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівайте кілька разів. Перший раз співайте повільно. Наступного разу прискорте темп. Третій раз співайте швидко. На місці тире учні замість співу плескають у долоні.

6. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 29

Прочитайте спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За необхідності пояснюйте значення слів, використовуючи малюнки.

         7. Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 29.
 Прочитати рядки слів та знайти в кожному рядку зайве слово.
У першому рядку це буде слово БОРСУК. У другому – ВИНОГРАД.


8.  Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 3, стор. 18.

9.  Ігри з вивченими буквами.

 Запропонуйте дітям пограти у гру: скласти речення, слова якого починаються з літер слова ГНОМ. Речення може бути кумедним, чи фантастичним. Записувати речення не треба.
Така гра є дуже корисною, бо стимулює фантазію та нестандартне мислення.

Гра «Гам та Ґам»
Скажіть дітям, що в українській мові є два схожі, але різні звуки [г] та [ґ]. А у казковій країні слів жили два друга, яких звали Гам та Ґам.          Намалюйте на аркуші два обличчя. Над одним надпишіть Гам, над іншим – Ґам. Сьогодні кожен з цих друзів збирає команду. До команди Гама потрапляють слова зі звуком [г], а до команди Ґама – слова зі звуком [ґ]. Задача дітей – допомогти друзям.
Називайте по черзі слова. Діти мають повторити кожне слово кілька разів. Якщо  в слові є звук [ґ], діти мають сказати, що це слово потрапляє до команди Ґама, а ви ставите позначку під відповідним обличчям. Якщо в слові є звук [г], діти мають сказати, що це слово потрапляє до команди Гама, а ви ставите позначку під відповідним обличчям. Якщо в слові немає жодного з цих звуків, слово не потрапляє нікуди.
Слова: гарбуз, аґрус, перемога, ґанок, кімната, гора, горобець, дзиґа, ґазда, друг, гроза, ґава, клас, ґуля.

10.      Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, 6, стор. 30

Завдання 5, стор. 30 - підготовча робота до читання тексту. Прочитайте з дітьми склади спочатку стовпчиками, потім рядками. Зробіть це кілька разів, прискорюючи темп читання.
Потім прочитайте це раз повільно, викреслюючи склад гном, який повторюється. Зробіть те саме з іншими складами. Ті склади, які не повторюються, не викреслюйте.
Після роботи мають залишитися склади ре, га, пе, мо. Запропонуйте дітям скласти з цих складів слово, яке називає повний успіх у бою, боротьбі, грі (Перемога).
Поміркуйте разом з дітьми, які риси характеру допомагають людині перемагати.
Завдання 6, стор. 30. Запропонуйте дітям роздивитися ілюстрацію під текстом та поміркувати, хто може бути героями тексту та чим ці герої відрізняються.
Заохотьте дітей перевірити їхні припущення, читаючи текст. Під час читання слідкуйте, щоб діти розуміли значення слів.
Після читання обговоріть, чи виправдалися припущення дітей:
- хто є героями тексту? (Два гноми).
- як їх звуть? (Громогін та Угомін).
- чому у Громогона таке ім’я? (Він гоняє громи, він сердитий).
- чому в Угоміна таке ім’я? (Він намагається угомоніти друга)
- як намагався перемогти Громогін? На якому інструменті він грав? (На горні).
За наявністю технічного забезпечення покажіть дітям, як виглядає горн, та надайте дітям можливість послухати, як звучить цей музичний інструмент. Обговоріть особливості його звучання.

- як намагався перемогти Угомін? На якому інструменті він грав? (На гуслях).
За наявністю технічного забезпечення покажіть дітям, як виглядають гуслі, та надайте дітям можливість послухати, як звучить цей музичний інструмент. Обговоріть особливості його звучання.

https://www.youtube.com/watch?v=SLATbiMFEvA
Поміркуйте разом з дітьми, чому Угомін все ж таки переміг Громогона. Наголосіть на тому, що перемогти можна не лише силою,  а й красою.
Запропонуйте зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 29 - 30.







Немає коментарів:

Дописати коментар