вівторок, 24 березня 2020 р.


Навчання грамоти


Тема:  Позначення звуків  [х] та ] буквою Х х.
Дослідницькі/проблемні запитання:
·     Як позначити на письмі звук [х].
·     Чи є у звука [х] парний м’який звук.
·     У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [х].

Завдання:

·        Відкрити, що звук [х] позначається буквою Х х.
·        Відкрити, що у звука [х] немає парного м’якого звука.
·        Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [х]:
  утворює склад лише з голосним [і]


  не «дружить» з м’яким знаком (хь).
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.
·        Навчати будувати монологічне висловлювання з опорою на серію ілюстрацій. 


1.                                                            1  Гра «Айболить»
Скажіть, що до лікаря Айболить звернулися по допомогу слова гарбуз, гусак, огірок. Запишіть на аркуші слова з помилками.
 

ґарбуз, ґусак, оґірок

Скажіть, що слова захворіли. Запропонуйте дітям перетворитися на лікарів та «вилікувати» слова (виправити помилки). Обговоріть запитання:
-    яка «хвороба» трапилася зі словами (замість букви г в словах зявилася буква ґ);
- що слід робити під час запису слів, щоб слова не захворіли цією «хворобою»? (Правильно вимовляти слова. Диктувати собі під час запису слів та перевіряти записане).
Запропонуйте дітям записати слова ще раз, виконуючи всі кроки запису:
1. Модель (визначення кількості складів, цей етап можна вже робити усно).
2. Запис, диктуючи собі, складами.
3. Перевірка (крапками показати голосні, прочитати слово складами, позначаючи їх дужками).

2.  Постановка та розв’язання проблемного запитання «Як позначити на письмі звук [х]»   Завдання 1, стор. 33.

Знову зверніться до плакату «Місто Букволенд» та запитайте дітей, якою буквою позначається звук, парний за глухістю до звука [г].

 (Місто "Букволенд" має бути таким)

Пригадайте з дітьми, який це звук ([х]). Скажіть, що саме з позначенням цього звука ви зараз і розберетеся.
Запропонуйте дітям відгадати загадку:

У полі виріс колоском,
На столі лежить шматком.
(ХЛІБ)
Роздивіться малюнок ХЛІБ та запропонуйте записати  це слово буквами. Розпочніть зі звукової моделі слова.
Позначте буквами ті звуки, літери на позначення яких діти вже вивчили. Під звуком [х], поставте знак запитання.

                                     ?   Л   І    Б

Запитайте, якою літерою позначається в українській мові звук [х]. Нехай той, хто знає, запише літеру замість знаку запитання. Якщо не знають, зробіть це ви:


Х   Л   І    Б

Прочитайте  слово, що вийшло, та порадійте, що впоралися:
 ?   Л   І    Б

Яка нова буква допомогла записати це слово? (буква Х). Який звук вона позначила? (Твердий глухий звук [х]).

3.  Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [х] парний м’який звук»

Скажіть дітям, що вони вже знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені. Запропонуйте з’ясувати, чи є у звука [х] парний за м’якістю звук.
Роздивіться малюнок ТХІР. Вимовте це слово кілька разів.
Увага!!! Український звук ] максимально наближений до твердого [х].
Зверніть увагу дітей, що перший звук в слові [хл’іб] та другий звук у слові [тхір] майже не відрізняються.
Зробіть висновок: в українській мові у звука [х] немає парного м’якого.


4. Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [хЗавдання 1, стор. 33

Пригадайте, що ви вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.
Складіть разом з дітьми звукову модель слова ТХІР:
Запропонуйте позначити звуки буквами. Обговоріть:
- якою літерою можна позначити звук  ], чи підійде буква Х (Так, буква Х підійде, бо звуки [х] та ] майже не відрізняються у вимові).
        Т   Х   І   Р


5.  Внесення букви Х до Міста Букволенд.

Зверніться разом з дітьми до плакату «Місто Букволенд».
Зробіть висновок: буква Х позначає твердий та пом’якшений глухі звуки, та запишіть букву Х на відповідному місці, замінюючи нею знак запитання:

Порадійте, що ви дізналися про роботу ще однієї букви.

6.  Читання складів з літерою Х. Завдання 1, 2, стор. 33.

Запропонуйте дітям відкрити Букволенд на стор. 33 та прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Зверніть увагу: пом’якшений звук ] «дружить» лише з голосним звуком [і].
Також зверніть увагу, що пом’якшений звук ] не трапляється без голосних, отже буква Х не дружить з Ь.

Запропонуйте дітям проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівайте кілька разів. Перший раз співайте повільно. Наступного разу прискорте темп. Третій раз співайте швидко. На місці тире діти замість співу пласкають у долоні.

7.  Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 33

Прочитайте спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. Допоможіть дітям з’ясувати значення слів, які вони не знають.

8.    Ігри з буквами. Завдання 4, стор. 33.

Запропонуйте скласти зі складів-кубиків «зимові» слова.
Діти можуть скласти слова:  ЗАВІРЮХА, ХУГА, ВІХОЛА.

9. Формування дії письма. Прописи, частина 3, стор. 20


Запропонуйте дітям відкрити «Прописи» на стор. 20 та навчитися писати літеру Х х.
10. «Ласощі для букв та для дітей»
Скажіть, що сьогодні ви будете годувати літеру Х та звичайних дітей.  Буква Х ласує будь-якими словами, у яких є твердий звук [х] та пом’якшений звук [х].  Діти ласують не словами, а смачними стравами.
Намалюйте на аркуші дві тарілки. Над однією напишіть літеру Х, над іншою намалюйте дитяче обличчя.
Називайте по черзі слова. Діти повторюють назване слово кілька разів. Якщо слово є ласощами для букви Х (тобто має у своєму складі звуки [х], [х]), то діти плескають у долоні діти один раз. Якщо те, що називає слово, є ласощами для дітей (тобто називає смачну страву), діти плескають у долоні два рази. Якщо слово не належить до жодної з двох груп (такі слова теж мають бути), діти не плескають у долоні.
По мірі гри дорослий «кладе» у відповідну тарілку смаколик (позначає будь якою позначкою).
Слова: хустина, булочка, муха, торт, хліб, пиріжок, хуртовина, казка, тістечко, птах, халва, квітка.

11.    Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, 6, стор. 34

Завдання 5, стор. 34 – підготовка до читання тексту, робота зі словами, які трапляться дітям у тексті. Запропонуйте дітям прочитати слова, дивлячись на крапки всередині. Зробіть це разом кілька разів.

Завдання 6, стор. 34. Роздивіться з дітьми ілюстрації та прочитайте назву текста. Запропонуйте поміркувати:
- про що буде текст;
- про що може розповідатися в тексті.
Запропонуйте дітям перевірити їхні припущення, читаючи текст.
Організуйте роботу з читання тексту дітьми. По мірі читання з’ясовуйте, чи значення всіх слів учням зрозумілі.
Після читання, обговоріть, чи виправдалися ваші припушення:
- чи дійсно в тексті розповідається про хліб?
- хто є героями (персонажами) тексту?
- що побачила, ідучи полем, Христинка?
- чого здивувалася дівчинка?

12. Побудова монологічного висловлювання з опорою на серію ілюстрацій. 
Запропонуйте дітям, дивлячись на ілюстрації, розповісти Христинці, звідки на нашому столі з’являється хліб.

13. Формування контрольно-оцінювальних дій під час письма. Робота в Прописах. Частина 3, стор. 21, завдання 1.

Запропонуйте дітям відкрити «Прописи» на стор. 21 та виконати перше завдання. Дітям слід визначити, з твердого чи пом’якшеного звука починається кожне слово, та записати його у відповідний стовпчик, користуючись послідовністю запису слів (модель, запис, перевірка).
У першому стовпчику мають опинитися слова  хобот, хуга у другому – хід, кінь.
  Запропонуйте зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок33 -  34 та в Прописах половинку квадратика з номером сторінки 21.

Немає коментарів:

Дописати коментар