понеділок, 4 травня 2020 р.

05.05.2020

Навчання грамоти

Тема. Дві «роботи» букви Я (1 - позначення м’якості попередньо-го приголосного та звука [а], 2 – позначення звукосполучення [йа]).  Ігри з мовним матеріалом.



1.   Що ми вже знаємо та вміємо.
  
Звернутися до плакату «Місто Букволенд» та пригадати з дітьми, про роботу яких літер вони вже знають.
Повправлятися в читанні слів з вивченими літерами.

         2. Гра «Живі букви»


Скласти слова з букв, які розсипались (наприклад, М, А, Я). Діти виконують завдання, щоб вийшло слово, яким називають заглиблення в землі (яма). 
З букв (О, Р, Я, З). скласти слово, яке називає те саме, що й зірка (зоря). 

3.     Мовні задачі. Дві роботи літери Я. Завдання 8, стор. 16

Записати два слова з гри «Живі літери» ЯМА та ЗОРЯ під диктування, керуючись відомою послідовністю запису (модель, запис, перевірка).

Роздивитися такий самий запис у підручнику:
яма      зоря

Запитати дітей, яку роботу виконала буква я в слові ЯМА (позначила звуки [йа].

А яку роботу виконала буква Я в слові ЗОРЯ? (позначила звук [а] після м’якого приголосного).

Зробити висновок: буква Я – велика трудівниця, вона виконує в словах дві роботи:
 1) позначає м’якості попереднього приголосного та звука [а], 
2) позначення звукосполучення [йа].


4.  Читання слів з визначенням роботи букви Я. Завдання 9, стор. 16

Прочитати стовпчики слів та перевірити розуміння дітей про дві роботи букви Я.
Діти читають слова першого стовпчика. Під час читання дужками визначати склади в словах (навіть якщо ви вже зняли цю дію під час читання).
Після читання прочитати з дітьми лише виділені склади: ряк, зя, ля, свя, ся. Зробити висновок: яку роботу виконує буква Я в усіх цих складах (позначає [а] після м’якого приголосного).

Зробити те саме зі словами другого стовпчика. Висновок: яку роботу виконує буква Я в усіх цих складах (позначає звукосполучення [йа]).

5.    Визначення роботи букви Я. Завдання 10, стор. 16.

Розподілити слова ДИНЯ, ПОЯС, РЯД, ТЕЛЯ, МАЯК, ЗМІЯ по домівках.  

Завдання 10. Роздивитися з дітьми будиночки та прочитати, що написано на дахах: у першому будинку живуть слова, в яких буква Я позначає звук [а] після м’якого приголосного, у другому будинку живуть слова, в яких буква Я позначає звукосполучення [йа].  Завдання дітей – знайти слова-мешканці кожного будинка.
Наприклад, вимовте повільно   разом з дітьми слово ДИНЯ та запитайте: «Слово ДИНЯ у якому будиночку живе?» Нехай діти ще раз вимовлять слово та оберуть відповідний будинок.
У результаті слова мають бути розподілені так:
       ДИНЯ                   ПОЯС                   
       РЯД                      МАЯК
       ТЕЛЯ                    ЗМІЯ
Обов’язково запропонуйте дітям дібрати слова до кожного будинку.                 


6.    Читання. Завдання 11, стор. 17

Прочитати  текст вірша.
Перевірити, наскільки діти уважні. Для цього обвести всі літери я, які трапилися в тексті вірша. 
Знайти в тексті вірша два слова, в яких буква Я позначає звук [а] після м’якого, та підкреслити їх зеленим олівцем. Потім знайти в тексті вірша два слова, в яких буква Я позначає звукосполучення [йа], та підкреслити їх червоним олівцем.

7.      Ігри з вивченими буквами. Завдання 12, стор. 17

Знайти  слова в чарівному квадраті. 
Відповіді: ЛЯЛЬКА, ЯГУАР, ЯГОДА, СВЯТО, УРОК, ДИТЯ, МАК.

8. Робота в зошиті

В робочому зошиті виконати завдання


Звертаю увагу! Букви не повинні виходити за межі рядка.
Не повинно бути додаткових заокруглень, елементів.




Записати  слова із "Чарівного квадрата" в робочий зошит. (ЛЯЛЬКА, ЯГУАР, ЯГОДА, СВЯТО, УРОК, ДИТЯ, МАК).


9.      Підсумок.

Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 16 та 17.

Немає коментарів:

Дописати коментар