вівторок, 12 травня 2020 р.


13.05.2020

Навчання грамоти

Тема. Дві "роботи" букви Є (1 - позначення звука [е] та м'якості попереднього приголосного; 2 - позначення звукосполучення [йе]. Ігри з мовним матеріалом. Запис слів з літерою Є.



1.   Що ми вже знаємо та вміємо.
Звернутися  до плакату «Місто Букволенд» та пригадати з дітьми, роботу літер якого відділу вони зараз вивчають.

2.     Мовні задачі. Дві роботи літери Є. Завдання 8, стор. 27

Записати в робочому зошиті речення:
                               Уа зробила синє яєчко.

Запитати дітей, яку роботу виконала буква Є в слові СИНЄ (по-значила звук [е] після м’якого приголосного). Показати це схемою у зошиті:
Уа зробила синє  яєчко.
                                           

                                                      [е]

А яку роботу виконала буква Є в слові ЯЄЧКО? (позначила звуки [йе]). Показати це схемою у зошиті:

Уа  зробила  синє   яєчко.
                                                ↓ ↘

                                                           [е]  [йе]
   
Зробити висновок: 
Буква Є – велика трудівниця, вона виконує в словах дві роботи: 
1) позначає звук [е] та м’якість попереднього приголосного; 
2) позначає звукосполучення [йе]).


3.     Читання слів з визначенням роботи букви Є. Завдання 9, стор. 27
 Прочитати стовпчики слів та перевірити знання дітей про дві роботи букви Є.
Діти читають слова першого стовпчика. Під час читання дужками визначати склади в словах.
Після читання прочитати лише виділені склади: ннє, нє, нє, нє, ттє. Зробити висновок: яку роботу виконує буква Є в усіх цих складах (позначає звук [е] після м’якого приголосного).

Зробити те саме зі словами другого стовпчика.
 Висновок: яку роботу виконує буква Є в усіх цих складах (позначає звукосполучення [йе]).


4.    Визначення роботи букви Є. Завдання 10, стор. 27

Роздивитися будиночки та прочитати, що написано на дахах: 
у першому будинку живуть слова, в яких буква Є позначає звук [е] після м’якого приголосного, 
у другому будинку живуть слова, в яких буква Є позначає звукосполучення [йе].  
Завдання  – знайти слова, які живуть в кожному будинку.

Слова: ЛІТНЄ, МИЄ, ГОДУЄ, ДАВНЄ, РАННЄ, ШИЄ. 

У результаті слова мають бути розподілені так:
       ЛІТНЄ                     МИЄ                  
       ДАВНЄ                    ГОДУЄ
       РАННЄ                    ШИЄ

Дібрати свої слова до кожного будинку.                 

5.  Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 4, стор. 14

Відкрити «Прописи» на стор. 14 (завдання 1) та записати слова в стовпчики.
Дітям слід визначити, у яких словах буква Є позначає звукосполучення [йе], а в яких словах буква Є позначає звук [е] після м’якого приголосного, та записати їх у відповідні стовпчики, користуючись послідовністю запису слів (модель (усно визначити кількість складів у слові), запис, перевірка).
У першому стовпчику мають опинитися слова синє, дружнє, давнє, у другому – маєток, малює, яєчко.

  6. Гра «Айболить»

До лікаря Айболить звернулися по допомогу слова МУЗЕЇ, ЗМІЯ, ЮРКО, РАДІЄ.
 Записати на аркуші слова з помилками.
 
музейі, змійа, Йурко, радійе

Сказати, що слова захворіли. Запропонувати дітям перетворитися на лікарів та «вилікувати» слова (виправити помилки). Обговорити запитання:
-    яка «хвороба» трапилася зі словами? (неправильно позначено звук [й]: замість літер Ї, Я, Ю, Є на роботу вийшли букви ЙІ, ЙА, ЙУ, ЙЄ);
- що слід робити під час запису слів, щоб слова не захворіли цією «хворобою»? (знати секрети позначення звука [й] на письмі: звукосполучення [йі], [йа], [йу], [йе]   завжди позначаються буквами Ї, Я, Ю, Є).
Записати слова в робочому зошиті, використовуючи послідовність запису слів (модель (усно визначити кількість складів), запис, перевірка).

7. Читання. Визначення роботи букви Є в словах. Завдання 11, стор. 28

Прочитати текст вірша.
Обвести всі літери є, які трапилися в тексті вірша. 
Роздивитися схеми поряд з віршем та пригадати, які роботи виконує в словах буква Є. Звернути увагу дітей на два будь-яких слова з вірша. Визначити разом з дітьми, яку роботу виконує буква Є в цих словах (позначає звукосполучення [йе]), та обведіть ту схему, яка розповідає про цю роботу букви Є).

8.  Ігри з буквами. Завдання 12, стор. 28

Запропонувати дітям пограти в гру «Фокуси зі слів»: перетворити одне слово на інше.
Робота дітей виглядатиме так (роботу виконувати в Букволенді"):
1.
 П
    ДЕНЬ
2.   КРОЛИК

3.   ЄНОТИ

4.  
   Ю
САЛАТ

5.   Р
ПЕСИК


9. Підсумок.
Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 27 - 28.

Немає коментарів:

Дописати коментар