13.05.2020
Навчання грамоти
Тема. Дві "роботи" букви Є (1 - позначення звука [е] та м'якості попереднього приголосного; 2 - позначення звукосполучення [йе]. Ігри з мовним матеріалом. Запис слів з літерою Є.
1. Що ми вже знаємо та вміємо.
Звернутися до плакату «Місто
Букволенд» та пригадати з дітьми, роботу літер якого відділу вони зараз
вивчають.
2. Мовні задачі. Дві роботи літери Є. Завдання
8, стор. 27
Записати в робочому зошиті речення:
Уа
зробила синє яєчко.
Запитати дітей, яку роботу виконала
буква Є в слові СИНЄ (по-значила звук [е] після м’якого
приголосного). Показати це схемою у зошиті:
Уа
зробила синє яєчко.
↓
[е]
А яку роботу виконала буква Є в слові ЯЄЧКО? (позначила звуки [йе]). Показати це схемою у зошиті:
Уа зробила
синє яєчко.
↓ ↘
[е] [йе]
Зробити висновок:
Буква Є – велика трудівниця, вона виконує в словах дві роботи:
1) позначає звук [е] та м’якість попереднього
приголосного;
2) позначає звукосполучення [йе]).
3. Читання слів з визначенням роботи букви Є. Завдання 9, стор. 27
Діти читають
слова першого стовпчика. Під час читання дужками визначати
склади в словах.
Після читання
прочитати лише виділені склади: ннє, нє, нє, нє, ттє. Зробити висновок: яку роботу виконує буква Є в усіх цих складах (позначає звук [е] після м’якого приголосного).
Зробити те саме
зі словами другого стовпчика.
Висновок: яку роботу виконує буква Є в усіх цих
складах (позначає звукосполучення [йе]).
4. Визначення
роботи букви Є. Завдання 10, стор. 27
Роздивитися будиночки та прочитати, що написано на дахах:
у першому будинку живуть слова, в яких буква Є позначає звук [е]
після м’якого приголосного,
у другому будинку живуть слова, в яких буква Є
позначає звукосполучення [йе].
Завдання –
знайти слова, які живуть в кожному будинку.
Слова: ЛІТНЄ, МИЄ, ГОДУЄ, ДАВНЄ, РАННЄ, ШИЄ.
У результаті
слова мають бути розподілені так:
ЛІТНЄ МИЄ
ДАВНЄ ГОДУЄ
РАННЄ ШИЄ
Дібрати свої слова до кожного будинку.
5. Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 4,
стор. 14
Відкрити
«Прописи» на стор. 14 (завдання 1) та записати слова в стовпчики.
Дітям слід визначити, у яких
словах буква Є позначає звукосполучення [йе], а в яких словах буква Є позначає
звук [е] після м’якого приголосного, та записати їх у відповідні стовпчики,
користуючись послідовністю запису слів (модель
(усно визначити кількість складів у слові), запис, перевірка).
У першому стовпчику мають опинитися
слова синє, дружнє, давнє, у другому
– маєток, малює, яєчко.
6. Гра «Айболить»
До лікаря Айболить звернулися по допомогу
слова МУЗЕЇ, ЗМІЯ, ЮРКО, РАДІЄ.
Записати на аркуші слова з помилками.
музейі, змійа,
Йурко, радійе
Сказати, що слова захворіли. Запропонувати дітям
перетворитися на лікарів та «вилікувати» слова (виправити помилки). Обговорити запитання:
-
яка «хвороба» трапилася зі словами? (неправильно позначено звук [й]: замість літер Ї, Я, Ю, Є на роботу вийшли букви ЙІ,
ЙА, ЙУ, ЙЄ);
- що слід робити під час запису слів, щоб
слова не захворіли цією «хворобою»? (знати секрети позначення звука [й] на письмі: звукосполучення [йі], [йа], [йу], [йе] завжди позначаються буквами Ї, Я, Ю, Є).
Записати слова в робочому зошиті, використовуючи послідовність запису слів (модель (усно визначити кількість складів), запис, перевірка).
7. Читання. Визначення роботи букви Є в словах. Завдання 11, стор. 28
Прочитати текст вірша.
Обвести всі літери є, які трапилися в тексті вірша.
Роздивитися схеми поряд з віршем та пригадати,
які роботи виконує в словах буква Є. Звернути увагу дітей на два будь-яких
слова з вірша. Визначити разом з дітьми, яку роботу виконує буква Є в цих словах
(позначає звукосполучення [йе]), та обведіть ту схему, яка розповідає про цю роботу букви Є).
8. Ігри з буквами. Завдання
12, стор. 28
Запропонувати дітям пограти в гру «Фокуси зі слів»: перетворити одне слово на
інше.
Робота дітей виглядатиме так (роботу виконувати в Букволенді"):
1.
П
П
ДЕНЬ
2.
КРОЛИК
3.
ЄНОТИ
4.
Ю
Ю
САЛАТ
5. Р
ПЕСИК
9. Підсумок.
Зафарбувати в Букволенді кружечки з
номерами сторінок 27 - 28.
Немає коментарів:
Дописати коментар