понеділок, 11 травня 2020 р.


12.05.2020

Навчання грамоти

Тема. Позначення звукосполучення [йе] буквою Є є. Запис слів з літерою Є є.

Дослідницькі/проблемні запитання:
·     За допомогою якої ще літери позначається звук [й]?

Завдання:


·        Відкрити, що звукосполучення [йе] позначається на письмі буквою Є є.
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати позиційному принципу позначення звука [й] на письмі (у звукосполученнях [йі], [йа], [йу], [йє] звук [й] разом з цими звуками позначається буквами Ї, Я, Ю, Є; в іншій позиції – буквою Й).
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах вільного обговорення.


1.  Що ми вже знаємо та вміємо.
Звернути увагу дітей на плакат «Місто Букволенд», пригадати з дітьми, що вони вже знають про роботу букв.

2. Постановка та розв’язання проблемного запитання «За допомогою якої ще літери позначається звук [й]» Завдання 1, стор. 24
Пригадати з дітьми, що вони вже добре працюють з вивченими літерами, знають усіх працівників Офісу голосних, Міністерства приголосних, кабінету беззвучних, кабінету [шч] у Букволенді, і навіть знають чотирьох працівників відділу [й]: букви Й, Ї, Я та Ю. Однак у відділі [й] залишилося одне вільне місце. Отже, доведеться з’ясувати, який ще працівник є у цьому відділі, тобто за допомогою якої ще літери позначається звук [й].
З’ясовувати це допоможе ім’я дівчинки ЄВА.
Зробити  звукову модель слова


                                   Є  В  А

Запропонувати дітям позначити звуки буквами, використовуючи набуті знання. Якщо діти використовують набуті знання, то перший звук  - [й] вони можливо позначать літерою Й (ажде у них є два способи позначення цього звука: у звукосполученнях [йі], [йа] [йу] – літерами відповідно Ї, Я, Ю, у будь-якому іншому випадку – Й). Отже очікуємо такий запис:
                           
                                Й   Е   В   А
Пояснити, що можна було б записувати це слово і так, але звуки [й] та [е] так потоваришували, що, коли вони трапляються поруч, то позначаються однією буквою Є.
Показати це на слові:
    Й    Е   В   А
                            ↙   ↘
                               Є      В   А

Яка буква допомогла записати слово? (буква Є)
Яку робота виконала ця літера? (Вона позначила звукосполучення            [йе]).

3.  Внесення букви Є до Міста Букволенд.


Звернутися  до плакату «Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Є працює у відділі [й], бо вона позначає звук [й], але в певній позиції: разом зі звуком [е] у  звукосполученні [йе].  Записати букву Є на відповідному місці в Букволенді:

ВІДДІЛ [Й]

                                          [й]
                                [й]   [йа]   [йу]  [йе]   [йі]
                    Й      Я      Ю     Є      Ї


Зверніть увагу! Якщо діти скажуть, що вони вже знають цю літеру, погодьтеся з ними. Зверніться до плакату «Місто Букволенд», знайдіть букву Є в офісі голосних та з’ясуйте, про яку роботу букви Є діти знали раніше: буква Є позначає звук [е] після м’яких приголосних:
  Є
  ↓
 [е]
Тепер діти дізналися ще про одну роботу цієї трудівниці:
                                         Є
                                       ↙  ↘
                                     [й]  [е]

Зробити висновок: 

              Буква Є виконує дві роботи: 

1) позначає звук [е] після м’яких приголосних; 
2) позначає звукосполучення [йе].

4. Читання складів з буквою Є. Завдання 2 стор. 24
Відкрити Букволенд на стор. 24 та проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз співати швидко.

5. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 24

Прочитати спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За необхідності пояснити значення слів, використовуючи малюнки.

6. Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 24

Прочитати рядки слів та знайти в кожному рядку зайві слова. Слова можуть бути зайвими за різними ознаками.
1 рядок. Зайвим може бути слово ЯСТРУБ, бо це птах, а інші слова називають тварин.
Зайвим може бути слово ЛИСИЦЯ, бо у складі цього слова немає звука [й], а у складі всіх інших слів цей звук є.
2 рядок. Зайвим може бути слово КИЇВ, бо це назва міста, а інші слова – це імена людей.
Зайвим може бути слово ОЛЕНКА, бо у складі цього слова немає звука [й], а у складі всіх інших слів цей звук є.
3 рядок. Зайвим може бути слово ЧЕРЕШНЯ, бо це назва дерева, а інші слова називають квіти.
Зайвим може бути слово КОНВАЛІЯ, бо у складі цього слова є звук [й], а у складі всіх інших слів цього звука немає.
4 рядок. Зайвим може бути слово КВІТЕНЬ, бо це назва місяця, а інші слова називають пори року.

7.  Формування дії письма. Запис слів з літерою Є під диктування.

Пригадати з дітьми, як пишеться літера Є є.

  • В робочих зошитах записати за зразком:


  •  Записати під диктування слова, у яких літера є позначає звукосполучення [йе]. 
Слова для запису: яєчко, маєток,  снує.
8. Гра «Хто як співає»
Надворі все весна. А весною птахи дуже люблять співати. Дітям у цій грі слід визначити, як розмовляють різні птахи.
Написати на аркуші два стовпчики слів:

Півень

Зозуля

Соловей

Голуб
кує

воркує

тьохкає

кукурікає

Діти читають слова та проводять відповідні лінії.


  • Записати два речення: Зозуля кує. Соловей тьохкає. 
(Пригадати послідовність запису речень).

9.    Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, стор. 25

Пригадати з дітьми, яке важливе свято ми відзначали у квітні (Великдень). Прочитати заголовок тексту та припустити, про що йтиметься в тексті (про Великдень).
Прочитати текст.
Дати відповіді на запитання:
- Чи дійсно в тексті розповідіється про Великдень?
- Хто є головними героями тексту (родина Юрченків)?
- Хто є в цій родині (мама, тато, сестричка Єва та братик Євген)?
- Як до Великодня готуються мама з татом (печуть паски)?
- Як до Великодня готуються діти (роблять великодні яєчка)?
- Які яєчка робить Єва (дряпанки)?   
- Прочитати, як Єва робить дряпанки?
- Які яєчка робить Євген (писанки)? 
- Прочитати, як Євген робить писанки?
- Як родина Юрченків святкує Великдень?

10.    Робота зі змістом текста. Завдання 5, стор. 25

Роздивитися малюнки великодніх яєчок. Назвати  вид кожного (1 малюнок - дряпанка, 2 малюнок – писанка, 3 малюнок - дряпанка, 4 малюнок – писанка).

Пригадати, хто з героїв тексту виготовляв дряпанки, а хто – писанки. Під кожним малюнком підписати ім'я майстра (1 малюнок - ЄВА, 2 малюнок – ЄВГЕН, 3 малюнок - ЄВА, 4 малюнок – ЄВГЕН).

Послухати пісню Марійки Бурмаки «Писанка»


Обрати яєчко, яке найбільше подобається та домалювати його половинку.

11. Підсумок.
 Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 24 - 25.

Немає коментарів:

Дописати коментар