12.05.2020
Навчання грамоти
Тема. Позначення звукосполучення [йе] буквою Є є. Запис слів з літерою Є є.
Дослідницькі/проблемні
запитання:
· За допомогою якої ще літери позначається звук
[й]?
Завдання:
·
Відкрити, що звукосполучення [йе]
позначається на письмі буквою Є є.
·
Удосконалювати навички читання та
письма.
·
Формувати вміння свідомого читання.
·
Навчати позиційному принципу
позначення звука [й] на письмі (у звукосполученнях [йі], [йа], [йу], [йє] звук
[й] разом з цими звуками позначається буквами Ї, Я, Ю, Є; в іншій позиції –
буквою Й).
·
Навчати активного слухання в
умовах усного спілкування.
·
Навчати висловлювати власну
думку в умовах застосування наявного способу дії.
·
Навчати висловлювати власну
думку в умовах вільного обговорення.
1. Що ми вже знаємо та вміємо.
Звернути увагу дітей на
плакат «Місто Букволенд»,
пригадати з дітьми, що вони вже знають про роботу букв.
2. Постановка та розв’язання проблемного запитання «За допомогою якої ще літери позначається звук [й]» Завдання 1, стор. 24
Пригадати з дітьми, що вони вже
добре працюють з вивченими літерами, знають усіх працівників Офісу голосних,
Міністерства приголосних, кабінету беззвучних, кабінету [шч] у Букволенді, і
навіть знають чотирьох працівників відділу [й]: букви Й, Ї, Я та Ю. Однак у
відділі [й] залишилося одне вільне місце. Отже, доведеться з’ясувати, який ще
працівник є у цьому відділі, тобто за
допомогою якої ще літери позначається звук [й].
З’ясовувати це допоможе ім’я дівчинки ЄВА.
Зробити звукову модель слова
Є В А
Запропонувати дітям позначити звуки буквами, використовуючи набуті знання. Якщо діти використовують набуті знання, то перший звук
- [й] вони можливо позначать літерою Й (ажде у них є два способи позначення
цього звука: у звукосполученнях [йі], [йа] [йу] – літерами відповідно Ї, Я, Ю,
у будь-якому іншому випадку – Й). Отже очікуємо такий запис:
Й Е
В А
Пояснити,
що можна було б записувати це слово і так, але звуки [й] та [е] так
потоваришували, що, коли вони трапляються поруч, то позначаються однією буквою Є.
Показати це на слові:
Й
Е В А
Є В А
Яка
буква допомогла записати слово? (буква Є).
Яку робота виконала ця літера? (Вона позначила звукосполучення [йе]).
3. Внесення букви Є до Міста Букволенд.
Звернутися до плакату
«Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Є працює у відділі [й], бо вона
позначає звук [й], але в певній позиції: разом зі звуком [е]
у звукосполученні [йе]. Записати букву Є
на відповідному місці в Букволенді:
ВІДДІЛ [Й]
[й]
[й] [йа]
[йу] [йе] [йі]
Й Я Ю Є Ї
Зверніть увагу! Якщо діти скажуть, що вони вже знають
цю літеру, погодьтеся з ними. Зверніться до плакату «Місто
Букволенд», знайдіть букву Є в офісі голосних та з’ясуйте, про яку роботу букви
Є діти знали раніше: буква Є позначає звук [е] після м’яких
приголосних:
Є
[е]
Тепер діти дізналися ще про одну роботу цієї трудівниці:
Є
↙ ↘
[й] [е]
Зробити висновок:
Буква Є виконує дві роботи:
1)
позначає звук [е] після м’яких приголосних;
2) позначає звукосполучення [йе].
4. Читання складів з буквою Є. Завдання 2
стор. 24
Відкрити Букволенд на стор. 24 та проспівати склади з
Читаночки-співаночки в завданні 2.
Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу
прискорити темп. Третій раз співати швидко.
5. Читання слів з вивченими буквами. Завдання
3, стор. 24
Прочитати спочатку слова
стовпчиками, а потім рядками. За необхідності пояснити значення слів,
використовуючи малюнки.
6. Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 24
Прочитати рядки слів та знайти в кожному рядку зайві слова. Слова можуть бути
зайвими за різними ознаками.
1 рядок. Зайвим може бути слово ЯСТРУБ, бо це
птах, а інші слова називають тварин.
Зайвим може бути слово ЛИСИЦЯ, бо у
складі цього слова немає звука [й], а у складі всіх інших
слів цей звук є.
2 рядок. Зайвим може бути слово КИЇВ, бо це
назва міста, а інші слова – це імена людей.
Зайвим може бути слово ОЛЕНКА, бо у
складі цього слова немає звука [й], а у складі всіх інших
слів цей звук є.
3 рядок. Зайвим може бути слово ЧЕРЕШНЯ, бо
це назва дерева, а інші слова називають квіти.
Зайвим може бути слово КОНВАЛІЯ, бо у
складі цього слова є звук [й], а у складі всіх інших
слів цього звука немає.
4 рядок. Зайвим може бути слово КВІТЕНЬ, бо
це назва місяця, а інші слова називають пори року.
7. Формування дії письма. Запис слів з літерою Є під диктування.
Пригадати з дітьми, як
пишеться літера Є є.
- В робочих зошитах записати за зразком:
- Записати під диктування слова, у яких літера є позначає звукосполучення [йе].
Слова для запису: яєчко, маєток, снує.
8. Гра «Хто як
співає»
Надворі все весна. А
весною птахи дуже люблять співати. Дітям у цій грі слід визначити, як
розмовляють різні птахи.
Написати на аркуші два стовпчики
слів:
Півень
Зозуля
Соловей
Голуб
|
кує
воркує
тьохкає
кукурікає
|
Діти читають слова та
проводять відповідні лінії.
- Записати два речення: Зозуля кує. Соловей тьохкає.
(Пригадати послідовність запису речень).
9. Читання тексту.
Формування свідомого читання. Завдання 5, стор. 25
Пригадати з дітьми, яке важливе свято ми відзначали у квітні (Великдень). Прочитати заголовок тексту та припустити, про що йтиметься в
тексті (про Великдень).
Прочитати текст.
Дати відповіді на запитання:
- Чи дійсно в тексті розповідіється про Великдень?
- Хто є головними героями тексту (родина Юрченків)?
- Хто є в цій родині (мама, тато, сестричка Єва та братик Євген)?
- Як до Великодня готуються мама з татом (печуть паски)?
- Як до Великодня готуються діти (роблять великодні яєчка)?
- Які яєчка робить Єва (дряпанки)?
- Прочитати, як Єва
робить дряпанки?
- Які яєчка робить Євген (писанки)?
- Прочитати, як Євген
робить писанки?
- Як родина Юрченків святкує Великдень?
10. Робота зі змістом текста. Завдання
5, стор. 25
Роздивитися малюнки
великодніх яєчок. Назвати вид кожного (1 малюнок - дряпанка, 2
малюнок – писанка, 3 малюнок - дряпанка, 4 малюнок – писанка).
Пригадати,
хто з героїв тексту виготовляв дряпанки, а хто – писанки. Під кожним
малюнком підписати ім'я майстра (1 малюнок - ЄВА, 2 малюнок – ЄВГЕН,
3 малюнок - ЄВА, 4 малюнок – ЄВГЕН).
Послухати пісню
Марійки Бурмаки «Писанка»
Обрати яєчко, яке найбільше подобається та домалювати його
половинку.
11. Підсумок.
Немає коментарів:
Дописати коментар