06.05.2020
Навчання грамоти
Тема. Позначення звукосполучення [йу] буквою Ю, ю
Дослідницькі/проблемні запитання:
• Чи
завжди звук [й] позначається відомими нам способами: буквами Й, Ї, Я.
Завдання:
• Відкрити, що звукосполучення [йу] позначається
на письмі буквою Ю ю.
• Удосконалювати навички читання та письма.
• Формувати вміння свідомого читання.
•
Навчати позиційному принципу позначення звука [й] на письмі (в
залежності від його позиції в слові: в позиції перед [і] звук [й] разом зі
звуком [і] завжди позначаються буквою Ї, в позиції перед [а] звук [й] разом зі
звуком [а] завжди позначаються буквою Я, в позиції перед [у] звук [й] разом зі
звуком [у] завжди позначаються буквою Ю).
• Навчати активного слухання в умовах усного
спілкування.
• Навчати висловлювати власну думку в умовах
застосування наявного способу дії.
•
Навчати висловлювати власну думку в умовах вільного обговорення.
•
Навчати визначенню послідовності подій в тексті.
1. Що ми вже знаємо та вміємо.
Звернути увагу дітей на плакат «Місто Букволенд» та пригадати, що вони
вже знають про роботу букв.
2. Постановка та розв’язання проблемного
запитання «Чи завжди звук [й] позначається на письмі буквами Й, Ї АБО я» Завдання 1, стор. 18
Згадати, що діти вже добре працюють з вивченими літерами, знають усіх
працівників Офісу голосних, Міністерства приголосних, кабінету беззвучних,
кабінету [шч] у Букволенді, і навіть знають трьох працівників відділу [й]:
букви Й, Ї, Я.
Попросити дітей ще раз пояснити,
коли вони звук [й] позначають буквою Ї, Я або Й.
Однак, у відділі [й] є це вільні місця. Отже, доведеться з’ясувати, які
ще працівники є у цьому відділі, чи завжди звук [й] позначається на письмі
буквою Й, Ї або Я.
З’ясувати це допоможе відгадка до загадки:
Не дорослий ще мужчина,
Та вже зовсім не дитина,
То ж назвати його як?
Здогадалися?
(ЮНАК)
Зробити звуковий аналіз слова ЮНАК
Позначити
звуки цього слова буквами.
Якщо діти використовують набуті знання, то
перший звук - [й] вони позначать літерою
Й (адже у них є три способи позначення цього звука: у звукосполученні [йі] –
літерою Ї, у звукосполученні [йа] – літерою Я,
у будь-якому іншому випадку – Й). Отже очікуємо такий запис:
Й У
Н А К
Можна було б записувати це слово і так,
але звуки [й] та [у] так потоваришували, що, коли вони трапляються поруч, то
позначаються однією буквою Ю.
Й У Н А К
Ю Н
А К
- Яка
буква допомогла записати слово? (буква Ю).
- Яку робота виконала ця літера? (Вона позначила
звукосполучення [йу]).
Звернутися до плакату «Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Ю працює у
відділі [й], бо вона позначає звук [й], але в певній позиції: разом зі звуком
[у] у звукосполученні [йу]. Записати букву Ю на відповідному місці в
Букволенді:
Зверніть увагу! Якщо діти скажуть, що
вони вже знають цю літеру, погодьтеся з ними. Зверніться до плакату «Місто
Букволенд», знайдіть букву Ю в офісі голосних та з’ясуйте, про яку роботу букви
Ю діти знали раніше: буква Ю позначає звук [у] після м’яких приголосних:
Ю
↓
[у]
Тепер діти дізналися ще про одну роботу
цієї трудівниці:
Ю
↙ ↘
[й] [у]
Зробити висновок:
Буква Ю виконує дві роботи:
1) позначає звук [у] після м’яких
приголосних;
2) позначає звукосполучення [йу].
4. Читання складів з буквою Ю. Завдання
2 стор. 18
Відкрити Букволенд на стор. 18 та
проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівати кілька разів.
Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз
співати швидко.
5. Читання слів з вивченими буквами.
Завдання 3 стор. 18
Прочитати спочатку слова стовпчиками, а
потім рядками. За необхідності пояснити значення слів, використовуючи малюнки.
6. Робота
з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 18
Виконати завдання.
Дітям слід з’єднати імена дівчаток з
малюнком дівчинки, імена хлопчиків – з малюнком хлопчика.
Інструкція до роботи:
1. Роздивіться
малюнки.
2. Імена дівчаток з’єднайте з
малюнком зеленим олівцем. Імена хлопчиків з’єднайте з малюнком синім олівцем.
3. Прочитайте
перше ім’я. Оберіть, чиє це ім’я: хлопчика чи дівчинки.
4. З’єднайте слово з відповідним малюнком.
7. Читання тексту. Формування свідомого читання.
Завдання 5, 6, стор. 19
Завдання 5 стор. 19 – підготовча робота
до читання тексту. Прочитати з дітьми склади спочатку стовпчиками, потім
рядками. Зробити це кілька разів, прискорюючи темп читання.
Потім прочитати ще раз повільно,
викреслюючи склад гір, який повторюється. Зробити те саме з іншими складами. Ті
склади, які не повторюються, не викреслювати.
Після роботи мають залишитися склади
смач, но, го.
Скласти з цих складів слово, яким ми
бажаємо приємного прийому їжі (Смачного).
Завдання 6 стор. 19.
Прочитати заголовок тексту та
припустити, про що йтиметься в тексті (про те, як самостійно приготувати
корисний бутерброд).
- Що таке бутерброд? (шматок хліба з
ковбасою, маслом, сиром та іншим);
- Чи люблять діти їсти бутерброди?
- З чим бутерброди вони люблять?
- Які продукти можуть зробити бутерброд
корисним? (овочі, сир, цільнозерновий хліб);
- Хто з дітей вже самостійно готував
собі бутерброд?
Після читання обговорити:
- Чи любить хлопчик бутерброди?
- Які продукти потрібні для корисного
бутерброду? (прочитати текст ще раз та підкреслити назви корисних продуктів для
бутерброда);
- Які дії виконує хлопчик, щоб
приготувати корисний бутерброд (діти повинні послідовно назвати всі описані в
тексті дії);
- Чи смачний бутерброд вийшов у
хлопчика?
- Як ми про це дізнаємося?
8. Робота з визначення послідовності
подій в тексті.
Завдання 6 стор. 19
Прочитати речення, розташовані після
тексту. Задача дітей: визначити послідовність дій для приготування корисного
бутерброду. Послідовність слід указати цифрами 1, 2, 3, 4.
9. Формування
дії письма. Запис слів з літерою ю під диктування.
В робочому зошиті від попередньої роботи
пропустити один рядок і прописати за зразком.
Записати під диктування кілька слів, у яких літера ю
позначає звукосполучення [йу].
Слова: юрба, каюта, Юля, Юрко, граю.
10. Підсумок.
- Про роботу якої літери дізналися на
цьому уроці? (Літери Ю).
- Яку роботу ця літера виконує? (Позначає
звукосполучення [йу]).
- Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 18 - 19.
Немає коментарів:
Дописати коментар