вівторок, 5 травня 2020 р.


06.05.2020
  Навчання грамоти
  Тема. Позначення звукосполучення  [йу] буквою Ю, ю


   Дослідницькі/проблемні запитання:
  •  Чи завжди звук [й] позначається відомими нам способами:      буквами Й, Ї, Я.

   Завдання:

 Відкрити, що звукосполучення [йу] позначається на письмі буквою Ю ю.
 Удосконалювати навички читання та письма.
 Формувати вміння свідомого читання.
  Навчати позиційному принципу позначення звука [й] на письмі (в залежності від його позиції в слові: в позиції перед [і] звук [й] разом зі звуком [і] завжди позначаються буквою Ї, в позиції перед [а] звук [й] разом зі звуком [а] завжди позначаються буквою Я, в позиції перед [у] звук [й] разом зі звуком [у] завжди позначаються буквою Ю).
 Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
 Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.
  Навчати висловлювати власну думку в умовах вільного обговорення.
  Навчати визначенню послідовності подій в тексті.


   1. Що ми вже знаємо та вміємо.
    Звернути увагу дітей на плакат «Місто Букволенд» та                  пригадати, що вони вже знають про роботу букв.

  2. Постановка та розв’язання проблемного запитання «Чи           завжди звук [й] позначається на письмі буквами Й, Ї АБО я»     Завдання 1, стор. 18

     Згадати, що діти вже добре працюють з вивченими літерами, знають усіх працівників Офісу голосних, Міністерства приголосних, кабінету беззвучних, кабінету [шч] у Букволенді, і навіть знають трьох працівників відділу [й]: букви Й, Ї, Я.
         Попросити дітей  ще раз пояснити, коли вони звук [й] позначають буквою Ї, Я або Й.
         Однак, у відділі [й] є це вільні місця. Отже, доведеться з’ясувати, які ще працівники є у цьому відділі, чи завжди звук [й] позначається на письмі буквою Й, Ї або Я.

         З’ясувати це допоможе відгадка до загадки:

Не дорослий ще мужчина,
Та вже зовсім не дитина,
То ж назвати його як?
Здогадалися?
 (ЮНАК)

 Зробити звуковий аналіз слова ЮНАК
 Позначити звуки цього слова буквами.
     Якщо діти використовують набуті знання, то перший звук  - [й] вони позначать літерою Й (адже у них є три способи позначення цього звука: у звукосполученні [йі] – літерою Ї, у звукосполученні [йа] – літерою Я,  у будь-якому іншому випадку – Й). Отже очікуємо такий запис:

                             Й    У   Н   А   К

Можна було б записувати це слово і так, але звуки [й] та [у] так потоваришували, що, коли вони трапляються поруч, то позначаються однією буквою Ю.

                              Й    У     Н   А   К  
                                ↙  ↘
                                   Ю    Н   А   К  

    -   Яка буква допомогла записати слово? (буква Ю).
 - Яку робота виконала ця літера? (Вона позначила звукосполучення [йу]).

 3. Внесення букви Ю до Міста Букволенд.


Звернутися  до плакату «Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Ю працює у відділі [й], бо вона позначає звук [й], але в певній позиції: разом зі звуком [у] у  звукосполученні [йу].  Записати букву Ю на відповідному місці в Букволенді:

Зверніть увагу! Якщо діти скажуть, що вони вже знають цю літеру, погодьтеся з ними. Зверніться до плакату «Місто Букволенд», знайдіть букву Ю в офісі голосних та з’ясуйте, про яку роботу букви Ю діти знали раніше: буква Ю позначає звук [у] після м’яких приголосних:
                                     Ю
                                       ↓
                                     [у]

Тепер діти дізналися ще про одну роботу цієї трудівниці:
                                      Ю
                                     ↙  ↘
                                  [й]     [у]

Зробити висновок:

             Буква Ю виконує дві роботи:
1) позначає звук [у] після м’яких приголосних;

2) позначає звукосполучення [йу].

4. Читання складів з буквою Ю. Завдання 2 стор. 18

Відкрити Букволенд на стор. 18 та проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз співати швидко.

5. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3  стор. 18

Прочитати спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За необхідності пояснити значення слів, використовуючи малюнки.

6.  Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 18

Виконати завдання.
Дітям слід з’єднати імена дівчаток з малюнком дівчинки, імена хлопчиків – з малюнком хлопчика.

Інструкція до роботи:
1. Роздивіться малюнки.
2. Імена дівчаток зєднайте з малюнком  зеленим олівцем.  Імена хлопчиків з’єднайте з малюнком  синім олівцем.
3. Прочитайте перше ім’я. Оберіть, чиє це ім’я: хлопчика чи дівчинки.
4. З’єднайте  слово з відповідним малюнком.

7. Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, 6, стор. 19
      Завдання 5 стор. 19 – підготовча робота до читання тексту. Прочитати з дітьми склади спочатку стовпчиками, потім рядками. Зробити це кілька разів, прискорюючи темп читання.
     Потім прочитати ще раз повільно, викреслюючи склад гір, який повторюється. Зробити те саме з іншими складами. Ті склади, які не повторюються, не викреслювати.












Після роботи мають залишитися склади смач, но, го.
Скласти з цих складів слово, яким ми бажаємо приємного прийому їжі (Смачного).

Завдання 6  стор. 19.
Прочитати заголовок тексту та припустити, про що йтиметься в тексті (про те, як самостійно приготувати корисний бутерброд).

- Що таке бутерброд? (шматок хліба з ковбасою, маслом, сиром та іншим);
- Чи люблять діти їсти бутерброди?
- З чим бутерброди вони люблять?
- Які продукти можуть зробити бутерброд корисним? (овочі, сир, цільнозерновий хліб);
- Хто з дітей вже самостійно готував собі бутерброд?

Після читання обговорити:
- Чи любить хлопчик бутерброди?
- Які продукти потрібні для корисного бутерброду? (прочитати текст ще раз та підкреслити назви корисних продуктів для бутерброда);
- Які дії виконує хлопчик, щоб приготувати корисний бутерброд (діти повинні послідовно назвати всі описані в тексті дії);
- Чи смачний бутерброд вийшов у хлопчика?
- Як ми про це дізнаємося?
 
8. Робота з визначення послідовності подій в тексті.
Завдання 6 стор. 19

Прочитати речення, розташовані після тексту. Задача дітей: визначити послідовність дій для приготування корисного бутерброду. Послідовність слід указати цифрами 1, 2, 3, 4.  

9. Формування дії письма. Запис слів з літерою ю під диктування.

В робочому зошиті від попередньої роботи пропустити один рядок і прописати за зразком.




















Записати під диктування кілька слів, у яких літера ю позначає звукосполучення [йу].
Слова: юрба, каюта, Юля, Юрко, граю.

10.    Підсумок.

 - Про роботу якої літери дізналися на цьому уроці? (Літери Ю).
 - Яку роботу ця літера виконує? (Позначає звукосполучення [йу]). 
 - Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок     18 - 19.  
          

Немає коментарів:

Дописати коментар