понеділок, 6 квітня 2020 р.


07.04.2020

Навчання грамоти 


Тема: Позначення звуків  [ш] та ] буквою Ш ш. Формування дії письма. Написання букв Ш ш
Дослідницькі/проблемні запитання:
·     Як позначити на письмі звук [ш].
·     Чи є у звука [ш] парний м’який звук.
·     У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [ш].

Завдання:

·        Відкрити, що звук [ш] позначається буквою Ш ш.
·        Відкрити, що у звука [ш] немає парного м’якого звука.
·     

Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [ш]: утворює склад лише з голосним [і], подовжений звук [ш:] утворює склади з [а] та [у]; не «дружить» з м’яким знаком (шь).
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·      Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.
·        Навчати визначати заголовок тексту з кількох запропонованих.
·        Навчати будувати монологічне висловлювання в умовах вільного обговорення. 

     1. Гра «Айболить»
Скажіть, що до лікаря Айболить звернулися по допомогу слова жаба, хобот, жолудь. Запишіть на аркуші  слова з помилками.
 
хаба, жобот, холудь

Скажіть, що слова захворіли. Запропонуйте дітям перетворитися на лікарів та «вилікувати» слова (виправити помилки). Обговоріть запитання:
-    яка «хвороба» трапилася зі словами? (Букви ж та х переплутали свою роботу);
-    як ви думаєте, чому так сталося? (Ці букви схожі в написанні);
- що слід робити під час запису слів, щоб слова не захворіли цією «хворобою»? (Правильно вимовляти слова. Диктувати собі під час запису слів та перевіряти записане).
Запропонуйте дітям записати слова ще раз, виконуючи всі кроки запису:
1. Модель (визначення кількості складів, цей епап можна вже робити усно).
2. Запис, диктуючи собі, складами.
3. Перевірка (крапками показати голосні, прочитати слово складами, позначаючи їх дужками).

2.  Постановка та розв’язання проблемного запитання «Як позначити на письмі звук [ш]» Завдання 1, стор. 42.

Знову зверніться до плакату «Місто Букволенд» та запитайте дітей, якою буквою позначається звук, парний за глухістю до звука [ж]).

МІНІСТЕРСТВО ПРИГОЛОСНИХ

                                                 
          Л                              М        ---
          Р                               В        ---
          Н                               Б        П
          Д      Т                       Ґ          К
          З       С                      Г         Х       
          ДЗ      Ц                    Ж        ?








Пригадайте з дітьми, який це звук ([ш]). Скажіть, що саме з позначенням цього звука ви зараз і розберетеся.
 Вивчити скоромовку:

Великі мурахи грали у шахи,
А маленькі мурашки — у шашки

Обговоріть з дітьми, чи знають вони ігри шахи та шашки. Роздивіться  малюнок ШАХИ та запропонуйте записати це слово буквами. Розпочніть зі звукової моделі слова:

Усі разом позначте буквами ті звуки, літери на позначення яких діти вже вивчили. Під звуком [ш], поставте знак запитання.

                                     ?   А   Х    И

Запитайте в дітей, чи знають вони, якою літерою позначається в українській мові звук [ш]. Хто знає, записує літеру замість знаку запитання. Якщо не знають - допомагають дорослі.


Ш   А   Х    И
Яка нова буква допомогла записати це слово? (буква Ш). Який звук вона позначила? (Твердий глухий звук [ш]).

3. Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [ш] парний м’який звук»

Скажіть дітям, що вони вже знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені. Запропонуйте з’ясувати, чи є у звука [ш] парний за м’якістю звук.
Роздивіться малюнок МИШІ. Вимовте це слово кілька разів.
Увага!!! Український звук ] максимально наближений до твердого [ш].
 Зверніть увагу дітей, що перший звук в слові [ш-ш-шахи] та третій звук у слові [миші] майже не відрізняються.
Зробіть висновок: в українській мові у звука [ш] немає парного м’якого.

4. Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [шЗавдання 1, стор. 42

Пригадайте, що ви вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.

Складіть разом з дітьми звукову модель слова МИШІ:


Запропонуйте позначити звуки буквами. Обговоріть:
- якою літерою можна позначити звук  ], чи підійде буква Ш (Так, буква Ш підійде, бо звуки [ш] та ] майже не відрізняються у вимові).
       
 М   И   Ш   І

          5. 
Внесення букви Ш до Міста Букволенд.


 
Зверніться разом з дітьми до плакату «Місто Букволенд».
Зробіть висновок: буква Ш позначає твердий та пом’якшений глухі звуки, та запишіть букву Ш на відповідному місці, замінюючи нею знак запитання:




МІНІСТЕРСТВО ПРИГОЛОСНИХ

                                                 
          Л                              М        ---
          Р                               В        ---
          Н                               Б        П
          Д      Т                       Ґ          К
          З       С                       Г        Х
          ДЗ     Ц                     Ж       Ш








Внесіть букву Ш у Місто Букволенд на стор. 63.

6.  Читання складів з літерою Ш. Завдання 1, 2, стор. 42.

 Прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Зверніть увагу: пом’якшений звук ] «дружить» лише з голосним звуком [і], подовжений пом’якшений звук [ш:] «дружить» з [а] та [у].
Також зверніть увагу, що пом’якшений звук ] не трапляється без голосних, отже буква Ш не дружить з Ь.


Проспівайте склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівайте кілька разів. Перший раз співайте повільно. Наступного разу прискорте темп. Третій раз співайте швидко. На місці тире діти замість співу плескають у долоні.

7.  Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 42

Прочитайте спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. Допоможіть дітям з’ясувати значення слів, які вони не знають.

8.    Ігри з буквами. Завдання 4, стор. 42.

 Знайти та обвести слова в першому та другому рядку.
Діти можуть знайти слова: 
ГРУША, ШАХИ, ХИЖАКИ, КИШЕНЯ, НЯНЯ
КАША, ШАРОВАРИ, РИМА, МАШИНА

9. Формування дії письма. Прописи, частина 3, стор. 24

Запропонуйте учням відкрити «Прописи» на стор. 24 та навчитися писати літеру Ш ш. (Звертається увагу, що відстань між елементами букв - однакова)

10. Ігри з вивченими буквами.

Запропонуйте учням разом пограти в гру: скласти речення, слова якого починаються з літер слова ШУБА. Речення може бути кумедним, чи фантастичним. Записувати речення не треба.
Така гра є дуже корисною, бо стимулює фантазію та нестандартне мислення.

«Ласощі для букв та для дітей»
Скажіть, що сьогодні ви будете годувати літеру Ш.  Буква Ш ласує будь-якими словами, у складі яких є твердий звук [ш] та пом’якшений звук [ш].  Діти ласують не словами, а смачними стравами.
Намалюйте на аркуші дві тарілки. Над однією напишіть літеру Ш, над іншою намалюйте дитяче обличчя.
Називайте по черзі слова. Діти повторюють назване слово кілька разів. Якщо слово є ласощами для букви Ш (тобто має у своєму складі звуки [ш], [ш]), діти роблять позначку на першій тарілці. . Якщо те, що називає слово, є ласощами для дітей (тобто називає смачну страву), роблять позначку на другій тарілці. Якщо слово не належить до жодної з двох груп (такі слова теж мають бути), то нічого не позначаємо.

Слова: шуба, кішка, тістечко, шоколад (для двох груп), пиріжок, волошка, морозиво, кишеня, бджола (не підходить жодній групі), цукерка, шашки, печиво, крокодил (не підходить жодній групі).

11.    Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, стор. 43

Прочитайте назву текста.
Обговоріть з дітьми:
-      які ігри називаються настільними;
-      які настільні ігри діти знають.
Запропонуйте дітям припустити, про що йтиметься в тексті та перевірити їхні припущення, читаючи текст.
Прочитати текст.
 По мірі читання з’ясовуйте, чи значення всіх слів дітям зрозумілі.
Після читання, обговоріть, чи виправдалися ваші припушення:
- чи дійсно в тексті розповідається про настільні ігри?
- про які саме настільні ігри йдеться в тексті?
- хто є героями (персонажами) тексту?
- які ігри любить кожен з хлопчиків?
Запропонуйте дітям прочитати текст ще раз, підкреслюючи імена хлопчиків та ігри, які вони люблять.


        12.     Вільне обговорення.

Запропонуйте дітям поділитися, в яку з настільних ігор любить грати кожен з них. 
З ким вони грають у цю гру?
 Чим ця гра подобається?

13.  Зафарбуйте в Букволенді кружечки  з номерами сторінок 42 -  43.
          



Немає коментарів:

Дописати коментар