30.04.2020
Навчання грамоти
Тема. Позначення звукосполучення [йа] буквою Я я.
Запис слів з літерою Я я
1.
Що ми вже знаємо та вміємо.
Звернути увагу дітей на плакат «Місто
Букволенд», пригадати, що вони вже знають про роботу букв.
2.
Постановка та розв’язання проблемного запитання «Чи завжди звук [й]
позначається на письмі буквами Й або Ї» Завдання
1, стор. 13
Пригадати з дітьми, що вони
вже добре працюють з вивченими літерами, знають усіх працівників Офісу
голосних, Міністерства приголосних, кабінету беззвучних, кабінету [шч] у
Букволенді, і навіть знають двох працівників відділу [й]: букви Й та Ї. Однак,
у відділі [й] є ще вільні місця. Отже, доведеться з’ясувати, які ще працівники є у цьому відділі, чи завжди
звук [й] позначається на письмі буквою Й або Ї.
З’ясувати це допоможе відгадка до загадки:
В неї гарні, пишні віти,
І колючок не злічити…
Не байдужа до прикрас,
На свята спішить до
нас.
(Ялина)
Роздивитися малюнок ЯЛИНА та позначити звуки цього слова буквами. Розпочати,
як завжди, зі звукової моделі слова:
Позначити
звуки буквами, використовуючи набуті знання. Якщо діти використовують набуті
знання, то перший звук - [й] вони
позначать літерою Й (ажде у них є два способи позначення цього звуки: у
звукосполученні [йі] – літерою Ї, у будь-якому іншому випадку –Й). Отже очікуємо
такий запис:
Й А Л И Н А
Можна
було б записувати це слово і так, але звуки [й] та [а] так потоваришували, що,
коли вони трапляються поруч, то позначаються однією буквою Я.
Покажіть
це на слові:
Й
А Л И
Н А
Я Л
И Н А
Яка
буква допомогла записати слово? (буква Я).
Яку робота виконала ця літера? (Вона позначила звукосполучення [йа]).
3. Внесення букви Я до Міста Букволенд.
Звернутися до
плакату «Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Я працює у відділі [й], бо вона
позначає звук [й], але в певній позиції: разом зі звуком [а]
у звукосполученні [йа]. Записати букву Я
на відповідному місці в Букволенді.
Зверніть увагу! Якщо діти
скажуть, що вони вже знають цю літеру, погодьтеся з ними. Зверніться разом до
плакату «Місто Букволенд», знайдіть букву Я в офісі голосних та з’ясуйте, про
яку роботу букви Я діти знали раніше: буква Я позначає звук [а]
після м’яких приголосних:
Я
[а]
Тепер
діти дізналися ще про одну роботу цієї трудівниці:
Я
[й] [а]
Зробити
висновок: буква Я виконує дві роботи:
1) позначає звук [а]
після м’яких приголосних;
2) позначає звукосполучення [йа].
4. Читання
складів з буквою Я. Завдання 2 стор. 13
Відкрити
Букволенд на стор. 13 та проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівати кілька разів.
Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз
співати швидко.
5. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 13
Прочитати спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За
необхідності пояснити значення слів, використовуючи малюнки.
6.
Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 13.
Знайти в чарівній змійці слова.
Діти мають знайти слова:
ЯНГОЛ – ВІЯЛО – МАЯК - ЯЩІРКА
З'єднати слова, які називають зображені на малюнку
предмети (МАЯК та ВІЯЛО) з
малюнками.
7. Формування дії
письма. Робота в Прописах. Частина 4,
стор. 10
Відкрити «Прописи» на стор.
10 та виконати завдання.
Дітям слід визначити, які
слова мають писатися з великої літери, а які – з маленької, та записати їх у
відповідні стовпчики, користуючись послідовністю запису слів (модель (вже подана над стовпчиком), запис,
перевірка).
У першому стовпчику мають
опинитися слова якір, янгол, яма, у
другому – Яна, Зоя, Яків.
8. Підсумок.
Про роботу якої
літери дізналися сьогодні? (Літери Я).
Яку роботу ця
літера виконує? (Позначає звукосполучення
[йа]). Зафарбувати в Букволенді
кружечок з номером сторінки 13, а в Прописах половинку квадратика з номером
сторінки 10.
Немає коментарів:
Дописати коментар