середу, 29 квітня 2020 р.


30.04.2020
Навчання грамоти
Тема. Позначення звукосполучення [йа] буквою Я я.
Запис слів з літерою Я я

1. Що ми вже знаємо та вміємо.

Звернути увагу дітей на плакат «Місто Букволенд», пригадати, що вони вже знають про роботу букв.


2. Постановка та розв’язання проблемного запитання «Чи завжди звук [й] позначається на письмі буквами Й або Ї» Завдання 1, стор. 13

Пригадати з дітьми, що вони вже добре працюють з вивченими літерами, знають усіх працівників Офісу голосних, Міністерства приголосних, кабінету беззвучних, кабінету [шч] у Букволенді, і навіть знають двох працівників відділу [й]: букви Й та Ї. Однак, у відділі [й] є ще вільні місця. Отже, доведеться з’ясувати,  які ще працівники є у цьому відділі, чи завжди звук [й] позначається на письмі буквою Й або Ї.
З’ясувати це допоможе відгадка до загадки:
                         В неї гарні, пишні віти,
                         І колючок не злічити…
                         Не байдужа до прикрас,
                         На свята спішить до нас.
                                             (Ялина)


Роздивитися  малюнок ЯЛИНА та  позначити звуки цього слова буквами. Розпочати, як завжди, зі звукової моделі слова:
Позначити звуки буквами, використовуючи набуті знання. Якщо діти використовують набуті знання, то перший звук  - [й] вони позначать літерою Й (ажде у них є два способи позначення цього звуки: у звукосполученні [йі] – літерою Ї, у будь-якому іншому випадку –Й). Отже очікуємо такий запис:
                             Й    А   Л   И   Н    А

Можна було б записувати це слово і так, але звуки [й] та [а] так потоваришували, що, коли вони трапляються поруч, то позначаються однією буквою Я.
Покажіть це на слові:
 Й    А   Л   И   Н    А
                             ↙   ↘
                                Я      Л    И    Н    А
Яка буква допомогла записати слово? (буква Я). Яку робота виконала ця літера? (Вона позначила звукосполучення [йа]).

3. Внесення букви Я до Міста Букволенд.

Звернутися  до плакату «Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Я працює у відділі [й], бо вона позначає звук [й], але в певній позиції: разом зі звуком [а] у  звукосполученні [йа].  Записати букву Я на відповідному місці в Букволенді.


Зверніть увагу!  Якщо діти скажуть, що вони вже знають цю літеру, погодьтеся з ними. Зверніться разом до плакату «Місто Букволенд», знайдіть букву Я в офісі голосних та з’ясуйте, про яку роботу букви Я діти знали раніше: буква Я позначає звук [а] після м’яких приголосних:
  Я
  ↓
 [а]
Тепер діти дізналися ще про одну роботу цієї трудівниці:
   Я
↙   ↘ 
[й]     [а]
Зробити висновок: буква Я виконує дві роботи:
1) позначає звук [а] після м’яких приголосних;
        2) позначає звукосполучення [йа].

4. Читання складів з буквою Я. Завдання 2 стор. 13
Відкрити Букволенд на стор. 13 та проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз співати швидко.

5. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 13

Прочитати спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За необхідності пояснити значення слів, використовуючи малюнки.

6.  Робота з лексичним значенням слів. Завдання 4, стор. 13.

Знайти в чарівній змійці слова.
Діти мають знайти слова:
ЯНГОЛ – ВІЯЛО – МАЯК - ЯЩІРКА
З'єднати слова, які називають зображені на малюнку предмети (МАЯК та ВІЯЛО)  з малюнками. 

7.  Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 4, стор. 10

Відкрити «Прописи» на стор. 10 та виконати завдання.
Дітям слід визначити, які слова мають писатися з великої літери, а які – з маленької, та записати їх у відповідні стовпчики, користуючись послідовністю запису слів (модель (вже подана над стовпчиком), запис, перевірка).
У першому стовпчику мають опинитися слова якір, янгол, яма, у другому – Яна, Зоя, Яків.

8.       Підсумок.

Про роботу якої літери дізналися сьогодні? (Літери Я).
Яку роботу ця літера виконує? (Позначає звукосполучення [йа]). Зафарбувати в Букволенді кружечок з номером сторінки 13, а в Прописах половинку квадратика з номером сторінки 10.

Немає коментарів:

Дописати коментар