середу, 15 квітня 2020 р.


16.04.2020
Тема. Позначення звукосполучення [шч] буквою Щ, щ. Читання  тексту з вивченими буквами "Дощик-трудівник".


Дослідницькі/проблемні запитання:
·     Як позначити на письмі звуки [шч], [шч’].

Завдання:
 

·        Відкрити, що звуки [шч], [шч’] позначаються буквами Щ щ.
·         Формувати контрольно-оцінювальні дії щодо співвідношення звук-буква.
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.

1.   Що ми вже знаємо та вміємо.
 Звернути увагу дітей на «Місто Букволенд», пригадати, що вони вже знають про роботу букв.

2. Постановка та розв’язання проблемного запитання «Як позначити на письмі звук [шч]» Завдання 1 стор.55
  
Послухайте  казку. (Бажано, щоб казку дітям прочитали дорослі).
 Одного разу звуки вийшли на берег річки зустрічати ранок. Навколо було гарно й тихо. Тоненький серп місяця стомлено скотився за гору. Одна за одною згасали зірки на небі. Легенький вітерець пробіг по верхівках очерету. Очерет здригнувся і зашумів: ш – ш – ш. А всі маленькі мешканці, що жили в очереті, - черепашки, каченятка, рачки – йому відповіли: ч – ч – ч – ч – ч. Це означало: дай нам ще трохи поспати. І всі почули, як навколо лунало: ш – ч – ш – ч – ш – ч – ш – ч – ш – ч, почали переглядатися між собою, а дехто почав закривати вуха. Воно й справді неприємно слухати будь – які сварки. Невідомо, чим би все це скінчилося, якби не сонечко. Воно, як завжди, піднялося над лісом своєчасно без ніяких нагадувань. Перші сонячні промінчики погладили все і всіх, хто зустрічав його з високо піднятою головою. Потім вони заглянули вниз на землю і приголубили кожну травинку, кожну билинку, кожну травинку.
А звукам [ш - ч], які ледве не посварилися між собою, Сонечко сказало:
- Вам не сваритися між собою треба, а об’єднатися. Будете жити спокійно, а Азбука отримує нову букву.
Тут Сонечко своїми проміннями щільно обняло два звуки [шч], зв’язало стрічкою і бантик опустило. З’явилася широка, гарна, впевнена в собі буква Щ.
Така щирість і щедрість Сонечка викликали щасливі посмішки у всіх, кому пощастило це спостерігати. А що робилося навколо! Щавель у лузі зазеленів. Кущі загойдали пташині гніздечка. Щиглик щебетав без відпочинку. Щука залишила у спокої своїх карасів. Щогла міцно тримала на собі парус і щодуху несла на маленький човен вперед, до щастя. Щенята намагалися залізти на щабель, щоб краще роздивитися, що сталося, хоч лазити зовсім не вміли. Усі щітки взялися до роботи, змели сміття, всі трісочки до купи. А щуплий щур злякався і пообіцяв нікого і нічого не чіпати. Щербатий місяць теж хотів піднятися, щоб глянути, що діється навколо, та не зміг: старенький був уже.
І навіть вітрище ущух у кущах. Не свище вітрище – зачах.
І з того часу гарна буква Щ завжди стоїть на місці, де звучать поряд, разом звуки [шч]. Отже, два звуки позначає буква Щ – [шч]. 


Відгадати загадки
У ставку живе рибина:
Гострі зуби, сіра спина.
Гей, карасики, тікайте,
Їй у рот не потрапляйте!
Полювати вийшла злюка –
Люта і підступна …
(Щука)





Чистить курточку, штанці,   
Чобітки й спідниці,
Дуже працьовита тітка,
Здогадались, хто це?...
(Щітка)




Вимовити відгадки ще раз.

Звернути увагу на вимову перших звуків. 
Записати відгадки буквами. Зробити звукові моделі слівв.
(Звернути увагу, що буква Щ позначає два звука - [ш][ч] або  [ш][ч']
Пригадати з попереднього уроку, в яких випадках звук [ч] стає пом'якшеним.

3. Внесення букви Щ до "Міста Букволенд"

  
Звернутися до плакату «Місто Букволенд». Поміркувати, де ж «працює» буква Щ, яка позначає два звуки [шч] або  [шч’]
Звернути увагу дітей, що ця буква займає окремий кабінет. Поселити її в окремий кабінет і ще раз проговорити - чому?

4.  Читання складів з буквою Щ.  Завдання 1, 2 стор. 55.        
Прочитати склади в завданні 1 стор.55
Спочатку діти ставлять крапочки під голосними, а потім читають склади, приєднуючи приголосні до голосних. 
Проспівати склади з Читаночки-співаночки у завданні 2. Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз співати швидко. На місці тире діти плескають у долоні.

5. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 55

Учні ставлять крапочки під голосними, а потім прочитають слова складами, приєднуючи приголосні до голосних. Прочитайте спочатку слова стовпчиками, а потім рядками.

6.   Формування контрольно-оцінювальних дій щодо співвідношення звук-буква. Завдання 4 стор. 55

Прочитайте з дітьми перше слово ЩОКА та знайдіть серед представлених нижче звукових моделей ту, у якій зазначена відповідна кількість звуків. Виходячи з того, що це непросте завдання для першокласників, послідовно визначайте в слові звуки та оселяйте їх у модель, зафарбовуючи квадратики простим олівцем. Почніть з тієї моделі, яку запропонують діти. Якщо кількість звуків не збігатиметься з кількістю квадратиків у моделі, діти просто стирають зафарбоване та працюють з іншою моделлю.
У результаті має вийти таке співвідношення:  

                          ШУМ     ПІЧ





                             КУЩ   МИША








                                           ХРУЩ      ЩОКА









        7. 
 Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 3, стор.              32. 

Відкрити «Прописи» на стор. 32 та навчитися писати букву Щ щ

8.      Читання тексту.  Формування  свідомого читання.   Завдання 5, 6  стор. 56.
Завдання 5, стор. 56 – підготовча робота до читання тексту.  

 Прочитайте  склади за стрілками .
-  Вивчити скоромовку напам'ять.
Завдання 6, стор. 56.

 Роздивитися ілюстрацію та прочитати назву текста.
- Про що може розповідатися в тексті? 
 Перевірити  припущення дітей, читаючи текст.
Після читання, обговоріть, чи виправдалися дитячі припущення:
- Де спав дощик?
- Що він зробив, коли прокинувся?
- Яку роботу виконав дощик?
- На що стала схожа зелена травичка?
- Якою він побачив чарівну мальву?
- Кого вона нагадувала?
- Які були кущі?
- Який кущ виділявся особливо?
- Яким став щавель?
- Хто дякував дощику за турботу?
- Як почувався дощик?


9.    Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 55, 56.

Немає коментарів:

Дописати коментар