14.04.2020
Навчання грамоти
Тема: Позначення звуків [ч] та [ч’] буквою Ч ч.
· Як
позначити на письмі звук [ч].
· Чи
є у звука [ч] парний м’який звук.
· У
чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [ч’].
Завдання:
·
Відкрити, що звук [ч]
позначається буквою Ч ч.
·
Відкрити, що у звука [ч]
немає парного м’якого звука.
·
Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [ч’]: утворює склад лише з голосним [і], подовжений звук [ч:’] утворює склади з [а] та [у]; не «дружить» з м’яким знаком .
Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [ч’]: утворює склад лише з голосним [і], подовжений звук [ч:’] утворює склади з [а] та [у]; не «дружить» з м’яким знаком .
·
Удосконалювати навички читання та
письма.
·
Формувати вміння свідомого читання.
·
Навчати активного слухання в
умовах усного спілкування.
·
Навчати висловлювати власну
думку в умовах застосування наявного способу дії.
·
Навчати висловлювати власну
думку в умовах вільного обговорення.
1. Постановка та розв’язання проблемного питання «Як позначити на письмі звук [ч]» Завдання 1, стор. 51.
Відгадати загадку.
По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят. (Чапля)
В Міністерстві приголосних у Букволенді є ще вільні місця. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з літерами та дізнаємося, про роботу ще однієї букви.
Зробити звукову модель слова ЧАПЛЯ
Ч А П Л Я
Позначте звуки цього слова буквами, які діти вже вивчили.
Під звуком [ч], поставте знак запитання:
? А П Л Я
Хто з дітей знає, як позначається в українській мові звук [ч], записує відповідну букву замість знаку запитання. Хто з дітей не знає - допомагають дорослі.
Яка
буква допомогла записати слово? (буква Ч).
Який звук вона позначила? (Твердий глухий звук [ч]).
2.
Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [ч] парний м’який звук».
Діти вже знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають
парні пом’якшені. З’ясуємо, чи є у звука [ч]
парний м’який звук.
Відгадайте загадки
Зеленіти
навесні.
Чим же я — не
молодець?
Маю
диво-корінець,
Все про нього
дбаю,
Цукор
відкладаю.
(Буряк)
Хто своє біленьке личко
Влітку закриває?
І по двадцять хусточок
На голівці має?
(Капуста)
Помаранчева і гарна,
У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину,
Хай корисну з'їсть .....
(Морквину)
Правда, немає на них застібок.
Якщо будеш їх знімати,
Сльози станеш проливати.
(Цибуля)
Як можна одним словом назвати всі слова-відгадки? Овочі
Увага!!! Український звук [ч’] максимально наближений до
твердого [ч].
Вимовте слово ОВОЧІ ще раз. Зверніть увагу дітей, що перший звук у слові
[чапля] та четвертий звук у слові [овоч’і]
майже не відрізняються.
Висновок: в українській мові у звука [ч] немає парного м’якого
звука.
3. Постановка
та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання
пом’якшеного звука [ч’]» Завдання 1, стор. 51
Пригадайте, що
ви вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як
твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як
тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й
перед деякими іншими голосними звуками.
Скласти модель слова ОВОЧІ.
Позначте звуки буквами. Обговоріть:
- якою літерою
можна позначити звук [ч’],
чи підійде буква Ч (Так, буква Ч підійде,
бо звуки [ч] та [ч’]
майже не відрізняються у вимові).
4. Внесення букви Ч до Міста Букволенд.
Зробіть висновок: буква Ч позначає твердий та пом’якшений глухі звуки, та запишіть букву Ч на відповідному місці:
МІНІСТЕРСТВО ПРИГОЛОСНИХ
Л М ---
Р В ---
Н Б П
Д Т Ґ К
З С Г Х
ДЗ Ц Ж Ш
Дж Ч
5. Читання складів з буквою Ч. Завдання 1, 2 стор. 51
Відкрити Букволенд на стор. 51 та прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під
голосними, а потім читають склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Зверніть увагу: пом’якшений звук [ч’] «дружить» лише з голосним звуком [і],
подовжений пом’якшений звук [ч:’] «дружить» з [а] та [у].
Також зверніть
увагу, що пом’якшений звук [ч’] не трапляється без голосних, отже
буква Ч не дружить з Ь.
Проспівайте склади
з Читаночки-співаночки в завданні 2.
Проспівайте кілька разів. Перший раз співайте повільно. Наступного разу
прискорте темп. Третій раз співайте швидко. На місці тире діти замість співу
плескають у долоні.
6. Читання слів з вивченими буквами. Завдання
3, стор. 51
Прочитати спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За необхідності дорослі пояснюють значення слів.
7. Гра "З'єднай стрілками назви українських міст і річок" Завдання
4, стор. 51.
8. Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 3,
стор. 30
Відкрити
«Прописи» на стор. 30 та навчитися писати літеру Ч ч.
9. Читання тексту. Формування свідомого читання.
Завдання 5, стор. 52 – підготовча робота до читання тексту. Прочитайте слова, дивлячись на крапки всередині. Зробіть це кілька
разів, прискорюючи темп читання.
Завдання 6, стор. 52.
- Прочитайте заголовок.
- Чому морозиво може бути небезпечним?
- Прочитайте текст.
- Коли відбуваються події?
- Як звати головних героїв?
- Чому діти схотіли морозива?
- Чи зрозумів ти, чому Вітько попросив друзів зачекати?
- Чи було морозиво справді небезпечним?
- Спробуй назвати три "НІКОЛИ" під час переходу проїжджої частини дороги.
Я ніколи не ...
- Завдання 7, стор.53
- Познач цифрами 1, 2, 3, 4 послідовність дій під час переходу проїжджої частини дороги.
10. Підсумок уроку.
Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 51, 52.
Немає коментарів:
Дописати коментар