понеділок, 13 квітня 2020 р.


14.04.2020
Навчання грамоти

Тема: Позначення звуків  [ч] та ] буквою Ч ч.


·     Як позначити на письмі звук [ч].
·     Чи є у звука [ч] парний м’який звук.
·     У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [ч].

Завдання:

·        Відкрити, що звук [ч] позначається буквою Ч ч.
·        Відкрити, що у звука [ч] немає парного м’якого звука.
·       

Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [ч]: утворює склад лише з голосним [і], подовжений звук [ч:] утворює склади з [а] та [у]; не «дружить» з м’яким знаком .
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах вільного обговорення.


1.  Постановка та розв’язання проблемного питання «Як позначити на письмі звук [ч]» Завдання 1, стор. 51.

 Відгадати загадку.
По болоту гордо ходить
Та дітей з собою водить
Вчить вона своїх малят,
Як ловити жабенят. (Чапля)


В  Міністерстві приголосних у Букволенді є ще вільні місця. Сьогодні ми продовжуємо знайомство з літерами та дізнаємося, про роботу ще однієї букви.
Зробити звукову модель слова ЧАПЛЯ
Ч  А  П  Л  Я


Позначте звуки цього слова буквами, які діти вже вивчили.
 Під звуком [ч], поставте знак запитання:

                                           ?   А  П  Л  Я
Хто з дітей знає, як позначається в українській мові звук ], записує відповідну букву замість знаку запитання. Хто з дітей не знає - допомагають дорослі.
Яка буква допомогла записати слово? (буква Ч). Який звук вона позначила? (Твердий глухий звук [ч]).

2. Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [ч] парний м’який звук».

Діти вже знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені.  З’ясуємо, чи є у звука [ч] парний м’який звук.

Відгадайте загадки



В полі хороше мені                              
 Зеленіти навесні.
 Чим же я — не молодець?                    
 Маю диво-корінець,
 Все про нього дбаю,
 Цукор відкладаю.
 (Буряк)



Хто своє біленьке личко              
Влітку закриває?
І по двадцять хусточок
На голівці має?
(Капуста)




Помаранчева і гарна,          

У землі сиджу не марно:
Соковита, солоденька,
Вже я стала чималенька.
Собою пригощу дитину,
Хай корисну з'їсть .....
(Морквину)



Носить вона сто одежинок,           
Правда, немає на них застібок.
Якщо будеш їх знімати, 
Сльози станеш проливати.
(Цибуля)


Як можна одним словом назвати всі слова-відгадки?  Овочі

Увага!!! Український звук ] максимально наближений до твердого [ч].
 Вимовте слово ОВОЧІ ще раз. Зверніть увагу дітей, що перший звук у слові [чапля] та четвертий звук у слові [овочі] майже не відрізняються.
 Висновок: в українській мові у звука [ч] немає парного м’якого звука.

3.  Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [чЗавдання 1, стор. 51

Пригадайте, що ви вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.
Скласти модель слова ОВОЧІ.
Позначте звуки буквами. Обговоріть:
- якою літерою можна позначити звук  ], чи підійде буква Ч (Так, буква Ч підійде, бо звуки [ч] та ] майже не відрізняються у вимові).

4.  Внесення букви Ч до Міста Букволенд.


Зробіть висновок: буква Ч позначає твердий та пом’якшений глухі звуки, та запишіть букву Ч на відповідному місці:

МІНІСТЕРСТВО ПРИГОЛОСНИХ

                                                 
              Л                              М        ---
              Р                               В        ---
              Н                               Б        П
              Д      Т                       Ґ          К
              З       С                      Г          Х
              ДЗ     Ц                     Ж        Ш
                                               Дж       Ч
                                                        







5.  Читання складів з буквою Ч. Завдання 1, 2 стор. 51

Відкрити Букволенд на стор. 51 та прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під голосними, а потім читають склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Зверніть увагу: пом’якшений звук ] «дружить» лише з голосним звуком [і], подовжений пом’якшений звук [ч:] «дружить» з [а] та [у].
Також зверніть увагу, що пом’якшений звук ] не трапляється без голосних, отже буква Ч не дружить з Ь.


 Проспівайте склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівайте кілька разів. Перший раз співайте повільно. Наступного разу прискорте темп. Третій раз співайте швидко. На місці тире діти замість співу плескають у долоні.

6. Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор. 51

Прочитати спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. За необхідності дорослі пояснюють значення слів.

7. Гра    "З'єднай стрілками назви українських міст і річок" Завдання 4, стор. 51.


8.   Формування дії письма. Робота в Прописах. Частина 3, стор. 30

 Відкрити «Прописи» на стор. 30 та навчитися писати літеру Ч  ч.

9.   Читання тексту. Формування свідомого читання.
 Завдання 5, 6, стор. 52

Завдання 5, стор. 52 підготовча робота до читання тексту. Прочитайте слова, дивлячись на крапки всередині. Зробіть це кілька разів, прискорюючи темп читання.

Завдання 6, стор. 52.
- Прочитайте заголовок.
- Чому морозиво може бути небезпечним?
- Прочитайте текст.
- Коли відбуваються події?
- Як звати головних героїв?
- Чому діти схотіли морозива?
- Чи зрозумів ти, чому Вітько попросив друзів зачекати?
- Чи було морозиво справді небезпечним?
- Спробуй назвати три "НІКОЛИ" під час переходу проїжджої частини дороги.

Я ніколи не ...

Завдання 7, стор.53
Познач цифрами 1, 2, 3, 4 послідовність дій під час переходу проїжджої частини дороги. 

10. Підсумок уроку.

Зафарбувати в Букволенді кружечки  з номерами сторінок  51, 52.


Немає коментарів:

Дописати коментар