понеділок, 20 квітня 2020 р.


21.04.2020
Навчання грамоти
Тема. Позначення звуків [ф] та [ф'] буквою Ф ф. Читання тексту з вивченими буквами "Чому не виходить Петрик?". Міркування над запитанням "Чи варто бути охайним?"


Дослідницькі/проблемні запитання:
·     Як позначити на письмі звук [ф].
·     Чи є у звука [ф] парний м’який звук.
·     У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [ф].

Завдання:

·        Відкрити, що звук [ф] позначається буквою Ф  ф.
·        Відкрити, що у звука [ф] немає парного м’якого звука.
·        Відкрити особливості вимови та вживання пом’якшеного звука [ф]: утворює склад лише з голосним [і],[ю];  

  не «дружить» з м’яким знаком (фь).
·        Удосконалювати навички читання та письма.
·        Формувати вміння свідомого читання.
·        Навчати активного слухання в умовах усного спілкування.
·        Навчати висловлювати власну думку в умовах застосування наявного способу дії.

1. Що ми вже знаємо та вміємо.
Пригадати з дітьми, що вони вже знають про роботу букв, використовуючи плакат "Місто Букволенд"

2. Постановка та розв'язання проблемного запитання "Як позначити на письмі звук [ф]. Завдання 1, стор.59 
Роздивитися малюнок.
Зробити звукову модель цього слова.
Підписати звуки буквами, які вже вивчили. Під звуком [ф] поставити знак питання.

                                  ?  А  Р  А 

Якщо дитина знає, якою літерою позначається в українській мові звук [ф], то замість знаку питання записує цю літеру. Якщо не знає - допомагають дорослі.

                                  Ф  А  Р  А

Яка нова буква допомогла записати це слово? (буква Ф). Який звук вона позначила? (Твердий глухий [ф])

3. Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [ф] парний м’який звук»

Нагадати дітям, що вони вже знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають парні пом’якшені.  З’ясувати, чи є у звука [ф] парний за м’якістю звук.
Роздивитися  малюнок слова ФІНІШ. 
Вимовити це слово кілька разів.
Увага!!! Український звук ] максимально наближений до твердого [ф].
 Звернути увагу дітей, що перший звук в слові [фара] та перший звук у слові [ф'ініш] майже не відрізняються.
Зробити висновок: в українській мові у звука [ф] немає парного м’якого.

4. Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [фЗавдання 1, стор. 59

Пригадати, що діти вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й перед деякими іншими голосними звуками.
Скласти звукову модель слова 
                          Ф  І  Н  І  Ш:

 Позначити звуки буквами. 
- якою літерою можна позначити звук  ], чи підійде буква Ф (Так, буква Ф підійде, бо звуки [ф] та ] майже не відрізняються у вимові).

5.  Внесення букви Ф до Міста Букволенд.

Звернутися  до плакату «Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Ф позначає твердий та пом’якшений глухі звуки;
записати букву Ф на відповідному місці, замінюючи нею знак запитання:

МІНІСТЕРСТВО ПРИГОЛОСНИХ

                                                 
            Л                              М        ---
            Р                               В        ---
            Н                               Б        П
            Д      Т                       Ґ          К
            З       С                      Г        Х
            ДЗ     Ц                     Ж       Ш
                                             ДЖ     Ч
                                                            Ф





6.  Читання складів з літерою Ф. Завдання 1, 2, стор. 59.

Відкрити Букволенд на стор. 59 та прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під голосними, а потім прочитують склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Звернути увагу: пом’якшений звук ] «дружить» лише з голосними звуками [і], [ю].
Також звернути увагу, що пом’якшений звук ] не трапляється без голосних, отже буква Ф не дружить з Ь.

Проспівати склади з Читаночки-співаночки в завданні 2. Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу прискорити темп. Третій раз співати швидко. На місці тире діти замість співу плескають у долоні.

7.  Читання слів з вивченими буквами. Завдання 3, стор.59

Прочитайте спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. В разі необхідності з’ясувати значення слів, які діти не знають.

8. Гра "Назви одним словом" . Завдання 4, стор. 59.
  
9. Формування дії письма. 
Прописи, частина 3, стор. 34

 Відкрити «Прописи» на стор. 34 та навчитися писати літеру Ф ф.

10.  Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, 6, стор. 60
Завдання 5, стор. 60 – підготовка до читання тексту, робота зі словами, які трапляться дітям у тексті. 
 - Допоможи Ау піднятися вгору та збігти з гори на одному видиху. 

Завдання 6, стор. 60.  Прочитати назву текста. Запропонувати поміркувати:
- про що буде текст;
- про що може розповідатися в тексті.
Прочитати текст.
Після читання, обговорити, чи виправдалися дитячі припущення:
- Як звати головних героїв?
- Ким були Федько, Петрик, Мирон?
- Коли друзі домовилися пограти у футбол?
- Як поступив Федько із своїми речами?
- Що зробив Мирон?
- А як із своїми речами повівся Петрик?
- Хто не вийшов грати у футбол недільного ранку?
- Що подумали друзі про Петрика?
- Чому справді не вийшов Петрик?
- Які поради ви б дали Петрику?

11. Підсумок уроку.
Зафарбувати в Букволенді кружечки  з номерами  сторінок 59 та 60.

Немає коментарів:

Дописати коментар