21.04.2020
Навчання грамоти
Тема. Позначення звуків [ф] та [ф'] буквою Ф ф. Читання тексту з вивченими буквами "Чому не виходить Петрик?". Міркування над запитанням "Чи варто бути охайним?"
Дослідницькі/проблемні
запитання:
· Як
позначити на письмі звук [ф].
· Чи
є у звука [ф] парний м’який звук.
· У
чому особливість вимови та вживання пом’якшеного звука [ф’].
Завдання:
·
Відкрити, що звук [ф]
позначається буквою Ф ф.
·
Відкрити, що у звука [ф]
немає парного м’якого звука.
·
Відкрити особливості вимови
та вживання пом’якшеного звука [ф’]: утворює склад лише з голосним [і],[ю];
не «дружить» з м’яким знаком (фь).
·
Удосконалювати навички читання та
письма.
·
Формувати вміння свідомого читання.
·
Навчати активного слухання в
умовах усного спілкування.
·
Навчати висловлювати власну
думку в умовах застосування наявного способу дії.
1. Що ми вже знаємо та вміємо.
Пригадати з дітьми, що вони вже знають про роботу букв, використовуючи плакат "Місто Букволенд"
2. Постановка та розв'язання проблемного запитання "Як позначити на письмі звук [ф]. Завдання 1, стор.59
Роздивитися малюнок.
Зробити звукову модель цього слова.
Підписати звуки буквами, які вже вивчили. Під звуком [ф] поставити знак питання.
? А Р А
Якщо дитина знає, якою літерою позначається в українській мові звук [ф], то замість знаку питання записує цю літеру. Якщо не знає - допомагають дорослі.
Ф А Р А
Яка нова буква допомогла записати це слово? (буква Ф). Який звук вона позначила? (Твердий глухий [ф])
3.
Постановка та розв’язання запитання «Чи є у звука [ф] парний м’який звук»
Нагадати дітям,
що вони вже знають, що не всі тверді звуки мають парні м’які звуки. Деякі мають
парні пом’якшені. З’ясувати, чи є у звука [ф]
парний за м’якістю звук.
Роздивитися малюнок слова ФІНІШ.
Вимовити це слово кілька разів.
Увага!!! Український звук [ф’] максимально наближений до
твердого [ф].
Звернути увагу дітей, що перший звук в слові
[фара] та перший звук у слові [ф'ініш]
майже не відрізняються.
Зробити висновок: в українській мові у звука [ф] немає парного м’якого.
4.
Постановка та розв’язання проблемного запитання «У чому особливість вимови та
вживання пом’якшеного звука [ф’]» Завдання 1, стор. 59
Пригадати, що діти вже неодноразово натрапляли на таке, коли звук вимовляється майже як
твердий, а стоїть перед [і]. Такий звук називається пом’якшеним: пом’якшені звуки вимовляються майже як
тверді, але стоять перед [і], а іноді (дуже рідко) й
перед деякими іншими голосними звуками.
Скласти звукову модель слова
Ф І Н І Ш:
Позначити звуки буквами.
- якою літерою можна позначити звук [ф’],
чи підійде буква Ф (Так, буква Ф підійде,
бо звуки [ф] та [ф’]
майже не відрізняються у вимові).
5. Внесення букви Ф до Міста Букволенд.
Звернутися до плакату
«Місто Букволенд».
Зробити висновок: буква Ф позначає твердий та пом’якшений глухі
звуки;
записати букву Ф на відповідному місці, замінюючи нею знак запитання:
МІНІСТЕРСТВО ПРИГОЛОСНИХ
Л М ---
Р В ---
Н Б П
Д Т Ґ К
З С Г Х
ДЗ Ц Ж Ш
ДЖ Ч
6.
Читання складів з літерою Ф. Завдання 1, 2, стор. 59.
Відкрити Букволенд на стор. 59 та прочитати склади в завданні 1.
Спочатку діти ставлять крапочки під
голосними, а потім прочитують склади, приєднуючи приголосні до голосних.
Звернути увагу: пом’якшений звук [ф’] «дружить» лише з голосними звуками [і], [ю].
Також звернути увагу, що пом’якшений звук [ф’] не трапляється без голосних, отже
буква Ф не дружить з Ь.
Проспівати склади
з Читаночки-співаночки в завданні 2.
Проспівати кілька разів. Перший раз співати повільно. Наступного разу
прискорити темп. Третій раз співати швидко. На місці тире діти замість співу
плескають у долоні.
7. Читання слів з вивченими буквами. Завдання
3, стор.59
Прочитайте спочатку слова стовпчиками, а потім рядками. В разі необхідності з’ясувати
значення слів, які діти не знають.
8. Гра "Назви одним словом" . Завдання 4, стор. 59.
9. Формування дії
письма.
Прописи, частина 3, стор. 34
Відкрити
«Прописи» на стор. 34 та навчитися писати літеру Ф ф.
10. Читання тексту. Формування свідомого читання. Завдання 5, 6, стор. 60
Завдання 5, стор. 60 – підготовка до читання тексту, робота зі словами, які трапляться дітям у тексті.
- Допоможи Ау піднятися вгору та збігти з гори на одному видиху.
Завдання 6, стор. 60. Прочитати назву текста. Запропонувати поміркувати:
- про що буде текст;
- про що може розповідатися в тексті.
Прочитати текст.
Після читання, обговорити, чи виправдалися дитячі припущення:
- Як звати головних героїв?
- Ким були Федько, Петрик, Мирон?
- Коли друзі домовилися пограти у футбол?
- Як поступив Федько із своїми речами?
- Що зробив Мирон?
- А як із своїми речами повівся Петрик?
- Хто не вийшов грати у футбол недільного ранку?
- Що подумали друзі про Петрика?
- Чому справді не вийшов Петрик?
- Які поради ви б дали Петрику?
11. Підсумок уроку.
Зафарбувати в Букволенді кружечки з номерами сторінок 59 та 60.
Немає коментарів:
Дописати коментар